5. sep. 2013

42 10 tips: Kokosolje for Mor & Barn

cocosa kokosolje

Siden jeg oppdaget kokosolje har den vært en reddende engel i min hverdag som mamma. Jeg finner stadig nye bruksområder for denne deilige, velduftende oljen og jeg tenkte at dette kunne være nyttig for mange mammaer. Husk at for å oppnå best effekt, bør man bruke høykvalitets kaldpresset olje merket som Extra Virgin.

Her har du ti tips til bruk av kokosolje for både mor og barn:


Ja her er det rett på sak skjønner dere. For en isbryter. Sopp liksom. JIPPI la oss snakk om Sopp! Nei, okay helt seriøst -soppinfeksjoner er noe de fleste mammaer blir utsatt for. Det er svært vanlig at babyen får sopp i munnen, som kan smitte over på brystet til mor. Det er ikke varlig, men grævla plagsomt. Det finnes medisiner mot candidasoppen, og legene er veldig kjappe til å skrive ut resept hvis problemet blir for stort. Selv så er jeg rimelig skeptisk til å dryppe dråper fulle av kjemiske stoffer i munnen  på en liten baby som egentlig bare skal ha melk. 

Derfor ble jeg veldig glad da jeg kom over flere artikler om hvordan kokosolje motvirker sopp. Kokosolje inneholder fettsyrene Laurinsyre og Kaprylsyre som blant annet er sopphemmende. Fascinerende! Og enda mer spennende er det faktum at Laurinsyre også finnes i morsmelk! Det må da være bedre å gi babyen dette enn noe kjemigreier fra apoteket? Faktisk så blir kokosolje brukt i d-vitamindråper til babyer, så det er trygt å gi kokosolje til babyer. Jeg har selv brukt kokosolje til behandling av sopp på tungen til Lillebror, og resultatet kom etter bare 3-4 påføringer. Jeg fortsatte å legge en liten klatt på størrelse med en ert på tungen hans fire ganger om dagen i en uke og soppen ble helt borte -og det uten medisiner! Kokosoljen kan også med fordel påføres på brystknoppene for å unngå smitte frem og tilbake mellom mor og barn.  
Husk at det selvfølgelig er viktig å gå til legen hvis problemet ikke avtar!


Kokosolje kan brukes som babyolje i badevannet eller smøres på huden etter badet. Oljen er veldig drøy i bruk. Den smelter på huden, og en teskje holder som regel i massevis på en liten babykropp. Den naturlige duften er heller ikke å forakte. Hvem vil vel ikke ha en deilig liten kokosbollebaby?

Hva kalte du meg forno'?




I Tyskland var barnelegen veldig opptatt av dette med å tilsette sunne oljer i hjemmelaga babymat. Det er fordi at mange vitaminer tas ikke særlig godt opp i kroppen hvis ikke de blir forbundet med fett. Og så er jo kokosolje i seg selv veldig sunt med tanke på at den inneholder bakteriehemmende, soppdrepende og antivirale fettsyrer. Et supertilskudd til bananmosen, altså. Jeg har brukt en kvart teskje i en porsjon fruktmos -det holder med små mengder!




Enda mer babypleie!  I utgangspunktet er ikke hodeskurv hos babyer noe farlig, men blir tilstanden ekstrem, kan det gå over til en soppinfeksjon, og da bør skurven fjernes. Kokosolje er som skapt for fjerning av hodeskurv. Ikke bare fordi at oljer generelt egner seg til å løse opp skurven, men også fordi at kokosolje er hva -jo nettop, soppkryptonitt! Gni inn oljen i hodebunnen og la den være på over natten. Morgenen etter kan du gre bort skurven med en lusekam. 






Over til litt mammaspa: Kokosolje egner seg kjempefint til pleie av slitte tupper. Jeg har brukt å fukte håret mitt med lunkent vann og gni en liten mengde kokosojle i tuppene. Oljen kan du la sitte i over natten og skylle ut dagen etter. For å få best resultat gjør jeg dette tre netter på rad en gang i måneden. Superenkelt og billigere enn fancy hårkurer!



Jeg bruker nesten ikke kommersielle bleiekremer til babystumpen lenger. Kokosolje er topp som naturlig bleiekrem, for den holder fuktigheten og baktereiene borte, og movirker hva? 
-SOPP. Jepp. Nå skal jeg slutte å si sopp. 
Jeg lover.

Motvirker s... eh det begynner på S og slutter på OPP














Over til mammaspa: Kokosolje er en supergod naturlig lipgloss! De fleste vanlige leppepomader og lipglosser er fulle av greier som strengt tatt ikke burde komme nær munnen din og det er i hvertfall ikke er så sunt å svelge. Så da er kokosolje et supert naturlig alternativ, som i tillegg til å gi pen glans har fuktighetsgivende egenskaper og smaker godt. 




Jeg kan bare si at kokosolje er den beste sminkefjerneren jeg har prøvd. Og så er det et stort pluss at den ikke stinker og ikke inneholder syntetisk parfyme eller annet herk. Jeg har en krukke stående på badet som brukes til kroppspleie, og en annen på kjøkkenet som brukes til mat. Det er lurt å alltid ha en skje eller lignende liggende ved krukken på badet, slik at man ikke må bruke fingrene til oppi selve beholderen. Når jeg fjerner sminke med kokosolje, holder det med en halv teskje på en liten klut eller bommulsdott. Først holder jeg kluten på øyet en liten stund, før jeg tørker bort mascaraen. Man kan bruke oljen på hele ansiktet, men jeg som har ganske fet hud fra før blir seende ut som en levende discokule om jeg gjør dette. Men hvis du har tørr hud derimot. For all del -go crazy with it! Kokoskinn er også fint. Higlighter på fagspråk, altså.


Kokosolje egner seg fantastisk bra til matlaging. Jeg bruker den mest i smoothies og til baking, men den er også super til steking fordi den lager ikke masse ekkel røyk og i tillegg er den jo som sagt helt sinnsvakt sunn. (Ok det finnes dem som hevder at kolesterolnivået vil skyte til værs om man spiser mye kokosolje, men ehem, da ville mine blodprøver vært katastrofale for å si det sånn... De fleste ernæringseksperter konkluderer med at det er trygt å spise  så lenge man ikke har seriøse kolesterolproblemer, noe som forøvrig også gjelder vanlig smør.) Man trenger veldig små mengder til steking, og smaken blir ikke overdøyvende i matretten slik jeg fryktet før jeg prøvde selv. Ugh, kokoskjøttboller tenkte jeg, men det ble ikke slik altså.



Tenn et par stearinlys etter barna har lagt seg, og overraske kjæresten med en kokosmassasje, eller kanskje enda bedre -la ham/henne massere deg. You're worth it mama.
-jo og så er den jo prima til babymassasje da. Og sårbehandling og kløe og insektbitt. Sa noen eksem? Joda, det også! Hva ER dette for et vidundermiddel?

Ommnomnom så godt! ...og soppdrepende! 


Jeg håper dette ikke ble for mye kokosprat for dere, for jeg har fortsatt et par lure triks oppe i ermet. Flere kokostips/oppskrifter skal det bli i fremtiden og jeg tar gjerne i mot dine tips også!


_____________________________________________________

Har du prøvd kokosolje? Hva bruker du den i såfall til? 
Har du noen lure tips som ikke var på lista? -tell me about it!



42 kommentarer:

  1. Hahaha jeg må le litt nå.
    Bruker også kokos til det meste. .... i matveien.. Har aldri hørt om alle de andre fantastiske bruksområdene, hadde jeg vist dette med sopp når lillebror var liten hadde jeg amma enda(selv om han er over to år) Dette er tips jeg skal skrive opp i den lille boka med lure tips. Skal prøve det til kokosbollebaby å.
    Takk for supre tips på morran,
    fin dag til dere
    fra Renata

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har vi vært i det store utland (nærmere bestemt Sverige)og kjøpt kokosolje til litt mer kroppslig bruk. 225ml til 35kr kaldpresset virgin. Gleder meg til å få en liten kokosunge i kveld. ...

      Fin helg hilsen Renata

      Slett
    2. Nå har vi testa kokos en stund her i huset, for et vidunder middel. Var å gikk trimm tur for en uke siden og fikk de værste gnagsåra på føttene. Etter to dager var de like ille, så så jeg glasset med kokos på badet, jaja det skader jo ikke å prøve. Så jeg smørte på og dagen etter var det ene borte og det andre mye bedre. Dagen etter der igjen var jeg helt fin. I går kom eldsteberta hjem og gikk barbent inne, da oppdaget jeg de værste røde områdene på helen hennes. Ikke gnagsår lenger men skikkelig hissi rødt der det hadde vært gnagsår. Ho smørte på kokos og dagen etter hadde hun babyføtter igjen..... Helt utrolig

      Slett
  2. Hvor kjøper man dette vidundermiddelet?
    Du er funny! Gleder meg til å lese innleggene dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Cocosa finnes på meny og helsekost i hvertfall ;)

      Slett
    2. og enda billigere på iherb.com! Jeg har en liters krukke på kjøkkenet/badet, bruker det til nesten alt det samme som deg! :)

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Fine tips :) A har litt røde prikker under munnen (pga sikkel/gulp som gjør at det ofte er vått der kanskje?) Tror du kokkosolje vil hjelpe mot det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat det har Lillebror her også nå. Jeg lurer på om det kommer av at han sikler mye? men jeg er ikke sikker. Jeg har tatt kokosolje på det i dag, og så får vi se om han er bedre i morgen. Hvis ikke så tror jeg at jeg tar ham med til legen en tur. I tilfelle det er noe annet som er smittsomt og da er det jo dumt hvis han er med på bringing og henting i barnehagen og sprer det der...

      Slett
  5. Wow, dude! Tenk at jeg aldri har hørt om dette fantastiske produktet en gang! Skal definitivt kjøpes! Takk for tips :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, tenkte det samme da jeg oppdaget kokosolje. HVORFOR har ingen fortalt meg dette liksom?? :P

      Slett
  6. Jeg pleier å ha en krukke i dusjen der jeg har blandet kokosolje med grovt havsalt (må smelte oljen i varmt vann bad for å kunne blande den) og litt sitron saft og sitron skall. dette bruker jeg så til å skrubbe huden med. Det grove saltet fjerner død hud, kokosoljen gir fuktighet så jeg trenger ikke å smøre meg med noen verdens ting etter dusjen og sitronen gir friskhet. Anbefales!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å det hørtes deilig ut! bra tips :)

      Slett
  7. Tror faktisk jeg må avgårde og handle kokosolje når apekatten våkner fra formiddagsluren sin jeg :)

    SvarSlett
  8. Takk for gode tips :-) Som mamma til eksembarn har jeg også god erfaring med å smøre kokosolje på utsatte eksemområder, det har vært veldig effektivt for vår del!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å så bra! Det er utrolig fascinerende at en helt naturlig råvare som dette kan ha så positiv effekt på mange forskjellige plager. Noen ganger er vel det enkle det beste :)

      Slett
  9. Vil bare tipse deg om iherb, når man blir litt kjent der inne så er det et skattekammer;)

    SvarSlett
  10. hjelper mot... wait for it... neglesopp! :D mye bedre enn ekle neglelakken som kan skrives ut på resept. ;)
    ellers pleier vi anbefale å pensle litt farris i munnen på soppete barn. Iallefall jeg, så slipper de kjemikaliene :p

    SvarSlett
    Svar
    1. SOPP igjen! haha! Jo men det kan jeg godt tenke meg at det funker.

      Farris i munnen ja, det har vi også prøvd, men da lillebror fikk sopp på tunga sist, så ble det såpass alvorlig at legen skrev ut resept på noe ekkel gugge vi skulle ha i munnen hans. Jeg gikk hjem og bestemte meg for å teste kokosolje i en dag først, og det svinvirket! Etter noen døgn var nesten all soppen borte. Kom så tilbake til legen på sjekk 4 dager senere og nikket og smilte lurt da han sa at "jammen så bra at behandlingen funket".
      Jeg: -ja, det gjorde den. Kokosolja funka.
      Han: "Hæ?"
      hehe, han hadde visst ikke hørt om dette før, men han lovet å lese seg opp på det:)

      Slett
    2. *fnis* det er jo nesten umulig å behandle småttiser med mycostatin, for litt av cluet er at det skal holdes i munnen en liten stund før man svelger det/spytter det ut. Særlig en baby samarbeider for slikt. Så kan man selvsagt pensle, men det er jo bare mas. Så da skal jeg anbefale kokosolje når farris ikke virker :D fint tips!

      Slett
  11. For de som lurer på hvor man kan få kjøpt kokosolje, så anbefaler jeg folk å ta en titt i "asiatiske butikker". Jeg har slitt med eksem som voksen og ble anbefalt kokosolje, men synes det var veeeeldig dyrt på helsekost. I diverse innvandrer butikker i Oslo har jeg funnet extra virgin olje glass til under 60kr.

    Ellers Jona har jeg ikke noen særlige tips å legge til de du har her. Så takk for de! Jeg bruker det i mat og som hud pleie. Gitt min historie med eksem bruker jeg det også som "beskytter" for håret/hodebunnen/huden (de utsatte områdene) når jeg svømmer i klor basseng.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja kjempelurt å sjekke asiatiske butikker!
      Det med å bruke kokosolje før bading i klorvann var jo et lurt tips det også:)

      Slett
  12. Takk for tipset om at den er soppdrepende, jeg er på streng candida-kur, da skal jeg øke inntaket og bruken av kokosolje. Veksler mellom Cocosa sin dyre og de billigere variantene kjøpt på helsekost. Kokosolje kan også brukes som håndkrem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra tips Hanne! Helt ypperlig som håndkrem ja, og på tørre albuer :)
      Ja jeg tror i allefall ikke det vil skade å ta et par tskjeer om dagen altså.
      Best effekt får man nok av å ta den oljen som er merket extra virgin (kaldpresset). Og så er det lurt å bruke den i ikke-varme matretter. Når oljen varmes opp over 40 grader, mister den mye av den soppdrepende effekten.
      Et tips er å bruke det i smoothie, så blir du ikke så lei av kokossmaken. :)

      Slett
  13. Bruker den som fuktighetskrem, både jeg og min kjære :) Supert for meg som har sensitiv hud og ikke tåler mange kremer/oljer/såper, og supert for han som bare digger lukta av kokos!

    SvarSlett
    Svar
    1. åh ja jeg elsker kokoslukt! Noe av det deiligste jeg vet! Spesielt på nyvasket babyhud ;)

      Slett
  14. Så kjekt!! Hvor kjøper du den? :)Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes på Meny, asiabutikker, iherb (nettbutikk) og helsekost :)Da vi flyttet fra Tyskland til Norge i sommer, hadde jeg med meg en stash av kokosolje fra Berlin. Men nå som vi er her kommer jeg til å bestille på nett tenker jeg, siden det er billigst.

      Slett
  15. Jeg bruker en blanding av kokosolje og bakepulver som deo - funker som bare det!

    SvarSlett
  16. Er den stekekokosoljen like bra - den som er uten lukt altså? Jeg er allergisk mot parfyme og gravid med nr. 3 og av begge grunner hypersensitiv mot lukter (også de jeg ikke er allergisk mot).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker den samme typen kokosolje til alt jeg :) F.eks den som heter cocosa og kan kjøpes på meny, er egentlig i matavdelingen. Men jeg bruker den både til steking, kosmetikk og alt mulig:)

      kokosolje lukter jo en del, så jeg vet ikke om det er så heldig for deg å bruke hvis du blir fort dårlig av lukter :/

      Slett
  17. Kokosolje er The Best! Jeg elsker kokossmak og kokslukt på alt! :D Selv bruker jeg den mest i mat, men jeg skal jammenmeg forsøke den på litt andre bruksområdier også. Snuppa får ofte kokosolje eller kokosmelk i mosen eller grøten sin, så jeg tror nok hun også kommer til å bli en liten koksbaby. Nå mangler bare kokoslukta for å få en skikkelig kokosbollebaby :) <3 Noe genialt: Bland sammen litt smeltet kokosolje, peanøttmel eller peanøttsmør, en klype salt og litt stevia eller sukrin, og hell det over isen som "magic shell". Det samme fungerer selvfølgelig med kakaopulver for sjokoladetrekk. En skikkelig favoritt på alt som er kaldt (iskrem, bananiskrem, smoothier osv) hos meg, i hvert fall! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. HOLY MOLY for et supertips! Jeg testet i går med kokosolje, kakao og sjokoladestevia over is og DÆVEN så godt! Funka som bare det! :D takk for tipset Vilde Sofie :)

      Slett
    2. Juhuu! Jeg er glad for at det funket! :D

      Slett
  18. Så artig, skal teste ut kokosolje eg og :) Fram til no har eg brukt olivenolje som sminkefjernar, "bodylotion" (gnir meg inn med ein gong eg kjem ut av dusjen), eg har olivenolje i badestampen til gutane, og på vaskekluten når eg skal vaske etter bæsjebleier. Men at det finst ein olje som er bakteriedrepande er jo berre endå betre, særs når eg kan bytte ut leppebalsam og bleiesalve samstundes!

    SvarSlett
  19. Wow, dette skal testes! Mamma har prøvd å få meg til å bruke kokosolje til matlaging, men har aldri kommet så langt. Nå fikk jeg jo virkelig et spark bak til å teste dette..

    SvarSlett
  20. Åh det var bra du nevnte det! Jeg har jo helt glemt at jeg skulle teste det på lillebrors sære og sensitive hud. Så fort august kommer får han "kuldeflekkene" sine igjen, jeg kaller dem det. Litt tørr flekk i kinnet (foreløpig bare ene), og i år også en ny på ene skulderen. Han blir ofte "prikkete" også fra august til mai, aner ikke hvorfor. Helsesøster kalte det atopisk hud en gang i tiden. De siste to kveldene (siden jeg leste dette) har jeg brukt kokosolje på både flekker og prikker og begge deler er bedre allerede. Yay! Vi har prøvd mye som ikke har fungert, for å si det slik.
    Og ja, han lukter så altfor godt, vi får jo bare lyst på kokosboller.

    Venninnen min bruker olje med sukker som peelende skrubb i dusjen, kanskje jeg skal prøve kokosolje med sukker på meg selv.
    Vi bruker kokosolje i mat også.
    iherb er jo supert, kjøper vitaminer fra Animal Parade der til en brøkdel av norsk pris (inkludert frakt!), og kokosolje altså, så billig.

    SvarSlett
  21. Åh! Takk for tips! Her har vi nettopp fått beskjed om å ta en "pause" i trøskekuren til junior. Han har bare noen knappenålshodeflekker, men likevel går det ikke bort. Også smitter han meg hele tiden. Au! Jeg skal løpe til butikken med en gang de åpner i morgen. Kokosolje here I come! :)

    SvarSlett
  22. ettersom soppen har meldt sin ankomst for fult her er jeg evindelig glad jeg leste innlegget her om dagen. I morgen tidlig må jeg da ut og finne kokosolje. Takker. Satser stort på å få det ut av verden.

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...