26. nov. 2012

0 Lavkarbo sjokoladekake med Skogsbærkrem

Fordi sjokoladekake på en mandag er helt standard... hehe.

Laget denne i går og skal kose meg med de siste stykkene i dag etter middagen. Både ungene og mannen syns den ble knallgod. 


Super enkel oppskrift basert på sjokolade-cupcakesene  jeg pleier å lage. 

Lavkarbo sjokoladekake:

Du trenger:



(til røren)
30 gram kokosmel (ikke kokosraspel, men finmalt kokosmel)
3 ss mørkt kakaopulver
3 store egg
60 ml fløte
70 gram sukrin
1/2 vaniljestang (kan sløyfes)

Til kremen:
200 gram smør -Romtemperert!
100 gram sukrinmelis (bruk gjerne mer om du ikke syns det blir søtt nok)
3-4ss sukkerfritt syltetøy. (Jeg brukte skogsbær med Stevia)
4 dråper vaniljeessens.

Slik gjør du:
Slik gjør du:
1. Sett ovnen på 175grader og sett klar en rund kakeform på en rist.
2. Bland kokosmel og kakao i en liten bolle
3. I en litt større bolle: visp sammen egg, surkin, fløte og vaniljefrø som du skraper ut.
4. Sikt kokos-kakaoblandingen oppi eggeblandingen og bland godt. (Jeg brukte håndvisp)
5. Fordel røra i muffinsformene. Ikke fyll helt opp til randen.
6. Stek i 15-20 min midt i ovnen. Test om de er ferdige ved å stikke en tannpirker inni en muffins. Hvis det ikke sitter noe kliss igjen på tannpirkeren er de klare. Min kake  trengte 20  min i ovnen.
7. La kaken avkjøles på rist mens du lager smørkrem.
8. Pisk romtemperert smør (på full guffe i kjøkkenmaskin) sammen med sukrinmelis og vaniljedråper til det blir en lett og luftig krem, før du blander inn 3-4ss med syltetøy på litt lavere intensitet.  
9. Dander kremen på den avkjølte kaken (krem på varm/lunket kake blir søl!)
Tadam! Sjokoladekake uten sukker og hvetmel!

Nyt!

Nå skal jeg prøve meg på å lage lavkarbo hamburgere til meg og mannen. Jeg gikk jo helt glipp av helgekosen pga sykdom så jeg føler jeg har litt lov til å lage litt ekstra digg mat i dag. 

Ha en fortsatt fin mandagsvkeld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...