26. jan. 2013

13 Oppskrift: Enkle Lavkarbo muffins


Jeg laget disse vaniljemuffinsene med sjokoladebiter i går med jentene. Ja, det ble en del søl, og ja jeg måtte rope SOS tilslutt og ty til hjelp av mannen som var så grei og fjernet barna fra kjøkkenet når ting tok HELT av på kjøkkenbenken. Men muffins ble det, og de var gode! 

Teflonmuffinsplate, silikon eller porselen anbefales, da denne deigen har en tendens til å sette seg godt fast i papirformer.

Du trenger:
(til ca 12 muffins)
100gram mandelmel
4ss kokosmel
1 1/2 dl sukrin
2 toppede ts bakepulver

200gr cottage cheese
4mellomstore egg
8 dråper stevia vanilje
2ssfløte
en knivsodd vaniljefrø
50 gram hakket mørk sjokolade (Minst 70% -aller helst sukkerfri)

Slik gjør du:
1. Miks cottage cheese, egg, stevia, fløte og vaniljefrø med stavmikser (eller i foodprocessor) til det blir en klumpfri røre.
2. Bland det tørre i en bolle (unntatt sjokoladen).
3. Rør inn det våte i det tørre. Bland godt til det blir en smidig røre. 
4. Rør inn sjokoladebitene.
5. Ha røren i muffinsformer. Ikke fyll dem helt opp.
6. Stek på 175 grader i 12-18 minutter.

Nyt!

Behøver vel ikke å fortelle at jeg spiste opp alle som var igjen etter at ungene hadde lagt seg...

I dag skal vi reise til Oldemor og Oldefar litt utenfor byen og tilbringe dagen med dem. Gleder meg til å bare slappe av og gjøre ingenting i Oldemors nydelige hus! 
Ungene elsker å være der, og det gjør jeg også. 


Hva gjør dere på i dag da?


13 kommentarer:

  1. Jeg måtte bare dele innlegget ditt fra 27.des 2012 på facebook, det traff meg rett i hjertet. Ha en flott dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh så hyggelig! :) Flott dag til deg å!

      Slett
  2. Dæven steike, det derre der så gött ut! Oppskrift kopiert og muffinsproduksjon satt på agendaen for neste uke :D

    Cheerio, miss Sophie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk og lykke til med produksjonen! Neste gang skal jeg doble porsjonen. Holdt jo ikke med 12 stk! Laget dem i gårkveld og i dag tidlig var de borte vekk gitt...

      Slett
  3. hehe, hørtes ut som det gikk vilt for seg :) De så kjempegoe ut da, kanskje jeg skal prøve..

    SvarSlett
  4. De muffinsene så gode ut. Tror jeg må forsøke dem. Skjeldent jeg finner lavkarbo-oppskrifter jeg finner bryet verdt å forsøke meg på. Kjøper man mandelmel og kokkosmel, eller kan man kjøre mandler i en foodprosessor? Kokkosmel har jeg ikke hørt om, så det får jeg forsøke å finne.

    Vi har vært på fotballturnering i dag, kombinert med vakt kan man si det har gått for seg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg kjøper mandelmel ja. Brukte sånne små poser med "Finmalte Skoldede mandler" fra supermarkedet. Man kan nok lage det selv hvis man skolder mandlene og man har en maskin som funker til å finmale nøtter.
      Kokosmelet har samme konsistens som vanlig mel, altså finere enn mandelmelet jeg brukte, og det kjøpte jeg på en økologisk butikk som har stort utvalg. Er ikke helt sikker på hvor det kan fåes i Norge, men er rimeligs sikker på at de har det på helsekost? Og på iherb! Noen som kan svare på det??

      Mandelmel og kokosmel er mine beste venner når det kommer til Lavkarbo-baking.
      Hørtes ut som dere hadde hatt en travel dag ja!

      Slett
  5. Nams!

    Vært på brudekjoleleting - IGJEN.. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ikke gi opp - det blir en kjole til slutt!

      Slett
  6. Jeg mangler cc, tror du tyrkisk yoghurt kan brukes istedenfor...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke prøvd så det kan jeg ikke garantere. Mulig jeg ville hatt en ekstra ts kokosmel i deigen da,for yoghurt er jo mye tynnere enn cc. :)

      Slett
    2. Takk for kjapt svar! Mulig jeg prøver meg på denne i kveld, så jo så godt ut!
      Har akkurat kommet over bloggen din, mye spennende å lese her :)

      Slett
    3. Det ble ikke noe baking den dagen, men tok de akkurat ut av ovnen nå. Fy søren så gode!! Nam! Takk for super oppskrift :)

      Slett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...