7. feb. 2013

9 Gjest på Susannekaluza.com

Hei, og god torsdag! Leser dere bloggen til journalist-forfatter-mamma Susanne Kaluza? Den fantastisk velskrevne bloggen hennes handler om alt mellom himmel og jord som berører det å være forelder, og i dag har jeg vært så heldig å få være"gjest" hos Susanne, sammen med flinke Pia





Susanne holder på med en serie for å dyrke bloggdialog på tvers av blogosfæren, og hun ba meg om å skrive min mening om søskengaver i bursdag og til fødsel, og hva jeg tenker om dette. 


Jeg hadde faktisk ikke tenkt så mye på at dette med søskengaver i bursdager var et fenomen før, men så kom jeg på at det har jo hendt at lillesøster har fått noe ekstra av noen av gjestene når storesøster hadde bursdag. Jeg forhørte meg med venner og hadde en lang diskusjon med mannen min for å gre ut i mine tankefloker om dette. 


L i fjor sommer da hun ble 3. Er det urettferdig at det bare var hun som fikk gaver?


Etter en del brainstorming kom jeg fram til et (langt) svar om emnet...
Hvis dere har lyst til å lese hva Pia og jeg jeg skrev, kan dere jo ta turen innom Susanne!

Pleier deres barn å få gaver når søsknene deres har bursdag? 





9 kommentarer:

  1. mér finnst þetta vera svona pínulítið eins og mamma gerir. Alltaf e-ð smá fyrir alla. En það var kannski þannig einu sinni að pakkar og gjafir voru ekki eins algengar og í dag. Börn eiga allt í dag og eru alltaf hreint að fá e-ð úr öllum áttum:) Ég passa mig einmitt á því með mín börn að þau séu þakklát. Vanþakklæti viljum við ekki hafa... er ekki bara að tala um þegar þau fá "pakka" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Já ég nenni ekki þessu pakkaveseni. Hef gengið það langt að banna ömmum og öfum að gefa þeim meira enn einn pakka um jólin. Það verður alt vitlaust þegar það er afmæli eða hátíð. Allir mæta með 2-3pakka og það er ekkert pláss fyrir alt þetta dót. Vil miklu heldur að fjölsk. reyni að hafa eins mikinn tíma og hægt er með stelpunum.

      Slett
    2. vá hvað þetta var rugluð íslenska. haha. Verð að drekka meira kaffi næst!

      Slett
  2. Datteren min fyller et aar om et par uker, og besteforeldre har allerede sendt sosken gave til storebror. De vil nok bare vaere snille, men jeg opplever dette som helt feil! Han skal nok faa gaven, men ikke paa dagen hennes. Syns det er HELT ok at han skjonner det er hennes dag, selv om han kansje blir sjalu. Maa vaere lov for barn aa kjenne paa folelsene sine, baade gode og vonde.
    Soskengave ved fodsel derimot syns jeg er topp - for aa si GRATULERER du har blitt storebror! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg syns det er viktig å ikke syns så innmari synd på barna våre hele tiden og pakke dem inn i bomull og prøve å beskytte dem fra alle potensielt vanskelige følelser eller situasjoner. This is life people. Sometimes it sucks. Spesielt på lillebrors bursdag... haha neida ;)

      Slett
  3. He he, jeg var inne og leste, og tenkte først at "Flate, hun mener jo akkurat det samme som meg!", men så dro du til med en litt annen konklusjon på slutten der;) (Hadde liksom vært kjipt hvis Susanne presenterte to med akkurat identiske meninger...)
    Som svar på spørsmålet ditt : Nei, barna mine får ikke gaver når søsknene har bursdag.
    Lykke til med siste innspurt av svangerskapet, by the way!

    SvarSlett
    Svar
    1. HAHA akkurat det samme tenkte jeg Pia.
      Først: Å NEI det var da fryktelig så enige vi var!
      Og så: Ånei...ja, det blir nok meg som blir "the bad cop" her. Scheisse!

      Men flaks at vi ikke mener helt det samme. Tenk så gørrkjedelig. Sånn i generelt også. Flott med nyanser og forskjellige tanker om ting! Det er jo det som er gøy å lese! ;)

      Slett
  4. Hei,
    søskengaver til fødsel er helt O.K. syns jeg men ikke i bursdagen!
    Jeg selv har tre jenter og hvor mange gaver må folk handle til å tilfredstille alle søsken til enhver bursdag da?
    Nei. Bursdagen tilhører bursdagsbarnet og alle har ein gang bursdag i året!
    (Beklager norsken min- minste sitter på fange og vil tippe på dataen)
    Hilsen
    Susanne

    SvarSlett
  5. Søskengaver etter fødsel? Ja! I bursdager? NEI, hvorfor deeeeeet?

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...