12. apr. 2013

4 FOTOFREDAG: Hærverk

Fargerik grafitti bak et vintertrøtt tre på lekeplassen. Hærverk sa du?
Ach Berlin du bist wunderbar, sier jeg.

Bildet er tatt på en av nabolagets lekeplasser. 
Lekeplassen er plassert med husvegger på tre sider, og alle veggene er dekket av sprudlende fargerik graffiti. Jeg vet ikke med dere, men jeg digger graffiti jeg. (Så lenge det ikke er helt grusomt  dårlig utført, eller sprayet på bilen til bestemor. ) 

Kanskje ikke akkurat dette eksempelet var den fineste graffitikunsten i hele byen, men jeg er fascinert av selve fenomenet  likevel. Det er jo ulovlig, men likevel ustoppelig.

Vi bor i et nabolag som ansees som et av de "bedre" eller "finere" i byen, men det stopper ikke spraybokskunstnerne.
Graffitien dukker til og med opp på husveggen vår ved inngangsdøren, før den blir møysommelig malt over av vaktmesteren, for så å dukke opp igjen noen dager senere. 

Greit at det kan være dritirriterende, (særlig for vaktmestern..) og strengt tatt går under kategorien "hærverk", så beundrer jeg faktisk staheten til taggerne som aldri gir opp. En ferskmalt vegg er en ny mulighet. Selv om man hverken er hypp på taggere eller hærverk, så syns jeg vi har noe å lære av dem.
På ein måda...

Et annet eksempel på herlig graffiti i nabolaget:









For mer graffittikunst, se her, for bilder av veggkunst på selveste Berlinmuren. En attraksjon som absolutt anbefales for Berlin-turister!



Hva syns du om grafitti? Kunst eller hærverk?

4 kommentarer:

  1. Jeg minnes også all min tid i Berlin med all grafittien. Fint -syntes jeg. Her i Bakkebygrenda ved Østmarka, derimot - så ville jeg vel vært litt mer prippen og løftet pekefingeren....

    SvarSlett
  2. Jeg syns ikke det er hærverk, jeg syns det er stilig, så lenge det er godt utført, som du skriver. Veldig kult, men jeg vil tro det passer seg best i en storby enn på privathus, om du skjønner. Jeg bor på bygda og hadde ikke ønsket at taggerne haddde gått løs på trehus eller MITT trehus :P Men alt i alt er det kunst, veldig mange flinke kunstnere ute og går.

    SvarSlett
  3. Jeg synes grafitti er kjempe fint om det er skikkelig utført!! :')

    SvarSlett
  4. Med god utførelse er det kunstverk. Jeg tenker av og til at man kanskje kunne få noen som kan det til å lage skikkelig grafitti-vegger flere steder. Tror kanskje også det er større sjanse for at det får stå i fred da. De svarte signaturene rundt omkring kan jeg derimot styre meg for.

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...