30. des. 2012

1 Lavkarbo iskrem ~Oppskrift~

Lavkarbo iskrem (vaniljeis)
Frister det med sukkerfri stracciatella til dessert på nyttårsaften? Her kommer en superenkel oppskrift! Jeg laget isen etter oppskrift fra min mor, -bare minus sukker. Vi hadde den til dessert på juleaften og den ble kjempegod. Lille L syns den var bedre enn vanlig is! 
Denne oppskriften passer spesielt bra for diabetikere og dem som har et LCHF-kosthold, og så selvfølgelig for alle som er glade i is ;) 

 Sukkerfri Stracciatella 

(Nok til 6 små eller 4 store posjoner)
5dl fløte
5 eggeplommer
1ss tagatesse(tagatose)
2ss sukrinmelis
4dråper stevia 
(jeg brukte stevia med vanilje)
1ts vaniljepulver /frøene fra1 vaniljestang
50gram hakket mørk sjokolade (minst 70%)
50gram smeltet mørk sjokolade til å ha over som pynt (minst 70%)

Hvis ikke du har tagatesse eller stevia hjemme, kan du bruke 4ss sukrinmelis i steden. 
1-2 dråper vaniljeessens er også godt for smaken sammen med sukrinen.

1. Pisk eggeplommene, vaniljefrø/pulver, tagatesse, sukrin og stevia godt til det blir en luftig, lysegul blanding (tok ca 7 min i min kjøkkenmaskin)
2. Pisk fløten. 
3. Grovhakk 50g sjokolade og rør den inn i eggeblandingen. Hell dette i en lufttett boks.
4. Rør fløten forsiktig inn i egge-sjokoladeblandingen
5. Hell smeltet sjokolade over som pynt (se bildet øverst)
6. Ha lokket på boksen og la isen stå i frysen over natten. Du behøver ikke å røre i isen!
7. Ta isen ut ca 10min før servering, åpne boksen og la den tine bittelitt.
8.server med litt varme jordbær eller krem. 
Nyt! 


Isen smaker garantert himmelsk sammen med eplekaken min;) Oppskrift på dukker nok opp snart.

Vi har hatt en skikkelig lat søndag med brunch på Al Hamra og en spasertur i sola.
Hva skal dere ha til middag i morgen da folkens?



1 kommentar:

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...