27. juni 2013

13 Sommersmoothie på varme dager


Når jentene våre fyker rundt ute i gården på lange sommerdager, og såvidt har tid til å spise, så er smoothie et av triksene jeg bruker for å få i dem sunne, kjappe mellommåltider. Denne smoothien er kanskje ikke så rik på kalorier, men fryktelig god og leskende på varme dager!










Denne er latterlig enkel, og superkjapp å lage. Jeg elsker oppskrifter med tre eller færre ingredienser... perfekt for en sommerlat mamma.





 DU TRENGER: 

200 gr Vannmelon uten kjerner
100 gram frosne jordbær



Mikses til det blir en jevn blanding og voila! Digg sommersmoothie!
Lag til ungene eller kanskje bare til deg selv, og slurp i deg på verandaen eller gresset mens du leser en bok. GOD sommer!

Og mens vi snakker om jordbær og sånn...
Jeg har ofte fått høre (i Norge) at man skal ikke spise jordbær når man ammer (ja, det og hundreogørten andre ting som ikke er "lov"), men jeg lever litt på kanten da, og spiser jordbær når jeg vil jeg. Kan ikke si at jeg merker noe på Lillebror heller. Egentlig reagerer han ikke på noe som helst, unntatt hvis jeg synder og drikker lettbrus. Da får han vondt i magen stakkar, så jeg har kuttet det ut. 
Tåler din baby jordbær? Måtte du kutte ut mye mat/drikke pga ammingen?





Ønsker dere en fin start på dagen, og så snakkes vi senere i dag. 
PS: er du på instagram? Kom og lek!  @mammalivet


13 kommentarer:

  1. Nam det hørtes godt ut.
    Med eldste jenta levde jeg nesten på brød og vann, kunne jo ikke spise noe sa folk rundt meg. ... Nestemann kom tre år senere og da spiste jeg litt mer,men var forsiktig. Da tredje mann kom året etter bydde jeg meg fint lite om hva folk sa jeg skulle og ikke, når det gjalt både mat og andre ting. Når minsten kom for to år siden bydde jeg meg ikke, og svarte ofte at jeg har nå faktisk fire barn så jeg tror jeg vet best selv. (Jeg er langt ifra ekspert, men på meg selv og mine barn vil jeg nok si at jeg er. ...)

    Hilsen Renata

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er litt sånn det har vært her også. :) Blir mer og mer avslappa for hvert barn. Men jeg prøvde faktisk igjen å begrense melk og sånt da Lillebror slet med kolikk, men det hadde null effekt...

      Slett
  2. Kjenner til det hysterietog mytene rundt amming. Konklusjonen er vel at utenom store mengder koffein og matvarer som kan innholde skadelige doser med miljøgifter finnes det få holdepunkter for matvarer alle bør unngå, man må rett å slett prøve seg frem. Lillemann her reagerte kun på sterk mat, så måtte være forsiktig med chillien og wasabien noen måneder, ellers så kunne jeg spise alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det osteopaten sa til meg. Hun mente at det fantes ingen bevis på at visse matvarer gir magetrøbbel eller lignende hos babyer og sa jeg skulle spise akkuart det jeg ville.

      Slett
  3. Jeg har ikke tenkt over at jordbær er nei mat når man ammer nr 2. Ingen dårlige erfaringer der! Jeg har tatt veldig lite hensyn når det gjelder mat nå når jeg ammer (unntak av alkohol) og vi har hatt veldig lite problem med mage osv. Hadde glemt alt som het mageproblem og maltekstarkt etc (som ble brukt litt på nr 1) helt til jeg kom på helsekontroll og de andre mødrene tok det opp. Jeg pleier å tenke at de nok ammer i Mexico og India også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så rart, for jeg fikk høre det av en jordmor på sykehuset etter at jeg fikk Storesøster, at jeg måtte ligge unna jordbær. At ikke de har badre peiling liksom. merkelig!

      Bra at dere har sluppet unna mageproblemer da:)

      Slett
  4. I det første svangerskapet, og når lille babisen ble født midt i jordbærsesongen he i Norge, så ble jeg bombardert av alt jeg for all del ikke måtte spise av bestemødre, tanter, de eldre i slekta fikk hetta hvis de så jeg spiste salat. Med nr 3, 29 år, moden og klok nok på ikke høre på de, men lytte til hva jeg tror funka, åt jeg jordbær. Hørte ingenting. Men han reagerte også på lettbrus. Men det gjør jeg også noen ganger. Det er ikke så lett fordøyelig. Jeg har spist alt fa rå løk, til sukkererter, jordbær og han har aldri klaga. Jeg tror dette er fra gammelav, for med tredjemann snakket jeg litt med jordmor på sykehuset og det var noe jeg absolutt ikke bør spise, siden jeg ammet. Om det e noe han kan bli syk av. Det eneste er at barn under ett år ikke skal ha direkte honning

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ser deg for meg gafle i deg salat og jordbær mens de eldre damene får hakeslepp :P

      Slett
  5. Jordbær er på grunn av eventuelle allergier, veldig mange er allergiske mot dette. Du hadde sikkert merket det kjapt om det gjaldt babyen din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å? det visste jeg ikke. Har aldri hørt at det har med allergi å gjøre.
      Hvordan merker man det egentlig på babyen ? :)

      Slett
  6. Jeg har hørt det jeg og, men jeg har spist jordbær med mine, og de har aldri klaget :-)

    Smoothien så god ut, den skal testes :) Er veldig enig med deg at det er et godt triks for å få i ungene kjapp og enkel næring, når de egentlig ikke har tid til å spise :)

    Mine to har som oftest matlyst som noen hester, de eter og eter, men i ny og ne så er ikke matlysten tilstedeværende og da har jeg laget smoothie, du kan prøve min hvis du vil, få ingredienser, lett å lage og den metter litt - ungene sluker den :)

    Jordbær (jeg liker best å bruke frosne)
    Banan
    Naturellyoghurt
    Usukret eplesaft (denne tilsetter du bare alt etter hvor tykk/tynn du vil ha den)
    Tar bare ingrediensene litt på slump, men som oftest bruker jeg litt mindre enn en halv pose jordbær, to bananer og et halvt beger yoghurt - og det blir en mugge :)

    Du er så flink med mat, så du har nok mange oppskrifter selv på lager, men ville nå dele den siden du likte smoothie med få ingredienser :) Og her kan vel saften nesten ikke regnes som en direkte ingrediens :)

    Det her ble en fryktelig lang kommentar - god helg til dere :)!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for deling :) Hørtes god ut den.
      God helg til dere også!

      Slett
  7. Med førstemann kunne jeg spise alt mens jeg ammet, mens sistemann reagerte på veldig mye mat (fikk vondt i magen), bl.a. jordbær. Så det er nok veldig forskjellig fra baby til baby!:) Nyt det du som har et barn som ikke får vondt i magen:-)

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...