18. juli 2013

22 Bleiefri fra fødselen: EC-metoden


Bleiefri fra fødselen -er det mulig? I følge foreldre som praktiserer den urfolk-inspirerte metoden, så går det fint an!

Hva er det?
EC-metoden eller Elimination Communication, går ut på at foreldrene tidlig lærer å tolke babyens signaler så godt at de ikke trenger bleier. Når babyen gir signal om at det er tid for å gå på do, så holder foreldrene barnet over en potte eller en do. Det ideelle vinduet for å introdusere denne metoden skal være 0-4måneder fordi det er da det er enklest å lære å tolke barnet, men det skal også være fint mulig å starte senere. 

Begrepet
Elimination Communication ble først brukt av Ingrid Bauer i hennes bok Diaper Free! The Gentle Wisdom of Natural Infant Hygiene. Bauer hadde tilbrakt tid i Afrika og India, hvor hun observerte mødre som bærte rundt på bleiefrie, små babyer. Hun ble aldri vitne til noen "uhell" og ble veldig interessert i denne metoden. Så interessert at hun faktisk ikke brukte bleier på sine barn, da de kom til verden. Senere opprettet hun et nettsamfunn og skrev boken om sine erfaringer med bleiefrie babyer.

Hvordan gjør de det?
EC-metoden går ut på å observere babyen og legge merke til lydene og bevegelsene de gjør like før de går på do. Noen babyer lager alltid den samme "hehh" lyden, eller krøller seg sammen og lager en "grrr" lyd når de må bæsje. De fleste EC-foreldre har i tillegg til å tolke barnets signaler, også faste tider hvor de holder babyen over do: Når de våkner om morgenen, etter måltider og før de legger seg for kvelden.

Noen EC-foreldre bruker bleie på barnet om natten, hvis de skal på lange turer eller når de skal ut i veldig kaldt vær. Det finnes også dem som praktiserer EC delvis. Det vil si at de holder babyen over doen når de har mulighet for det, men ikke nødvendigvis igjennom hele dagen. Selv om man praktiserer EC- så er ikke alt bare svart-hvitt. 



Fordeler
Fordelene ved EC-metoden er blant annet dise: 
  • Babyen slipper plager forbundet med bleiebruk som f.eks bleieutslett, klam hud, urinveisinfeksjon, soppinfeksjon og generelt ubehag ved å ha egen aføring tett på kroppen. 
  • Barna slipper også vanlig "pottetrening" når de blir eldre, for jobben er jo allerede gjort.
  •  Miljøet blir spart for produksjon og bleieavfall. 
  • EC-metoden er gunstig for familiens økonomi -for man slipper jo å kjøpe bleier. 

Ulemper
  • Elimination Communication krever mye oppmerksomhet fra foreldrenes side å lære å tolke babyens do-signaler. Mange foreldre har ikke tid til å fokusere såpass mye på dette.
  • Man må være klar for å handle raskt når babyen sier ifra, og det vil i noen tilfeller være nødvendig å ha med seg en liten potte eller "tissebøtte" hvis man skal oppholde seg på steder uten toalett eller passende busker...

Kritikere av denne metoden argumenterer med at det ikke er riktig å "pottetrene" et så lite barn fordi at de ikke er gamle nok til å ha kontroll på blære og tarmfunksjoner. 
Men EC-foreldre slår tilbake med at metoden ikke går ut på å få babyen til å "holde seg" -for det kan de jo såklart ikke. Det er ikke babyen som blir "trent" -det er foreldrene. Det går ut på å være oppmerksom på når babyen uansett skal til å gå på do, og da hjelpe dem til å gjøre det på den måten som foreldre har gjort det i hundrevis av år før bleier ble vanlig å bruke.

Men så er det jo klart at det alltid vil bli noen uhell. EC-foreldre forteller at de har nesten 100% hell med å unngå bæsjeulykker, og ca 70% med tisseulykker. Men bleiebarn har da også tisseulykker med vått tøy og bæsj på uønskede steder, så de ser ikke på disse få uhellene som noen virkelig bakdel.


Selv syns jeg konseptet er uhyre spennende. Jeg har jo brukt "nyfødtspråket" eller Dunstan Baby Language på Lillebror, og syns det har fungert veldig bra. EC blir for meg en slags utvidelse av denne kommunikasjonen mellom baby og foreldre. Jeg praktiserer ikke EC på fulltid, (ain't nobody got time for THAT med 3 småbarn...) men jeg har ofte merket at Lillebror lager en viss grimase når han må "eliminere", og da har jeg spart en bleie her og der ved å holde ham over toalettet, -noe både jeg og han syns var stor stas.




Har du hørt om EC-metoden før? 
Er dette noe du kunne tenkt deg å prøve eller høres det helt fjernt ut?



Info for interesserte:
Her finner du en facebookside for EC-foreldre.
Her er link til Organisasjonen Diaper Free Baby.
Og her er en kjempebra video med en britisk mor som forklarer EC i et intervju.








22 kommentarer:

  1. Vi har vel brukt litt delvis EC-metoden på jenta vår. Hun var vel rundt 3-4 måneder da vi begynte å holde henne over do. Det var egentlig mest for å hjelpe henne å bæsje, for jeg synes jeg hadde sett så mange unger være urolige og sutrete fordi de ikke fikk det ut. Og når foreldrene sa "han er så grinete nå, for han får ikke til å bæsje" tenkte jeg at det kanskje kunne hjelpe å holde dem over do! Vi har nå ei jente på nesten 2 år, som sier fra selv når hun må på do. Det er sjelden hun sier fra at hun må tisse, men det skjer også. Hun har fått sitte på dosete siden hun kunne sitte selv, og vi har hatt veldig lite bæsjebleier. Det er jo ofte ganske lett å se på de små når de begynner å trykke, og da er det bare å sette dem på do. Vi setter henne også på do etter store måltider, og det fungerer fint. Men jeg tror det er lurt å ikke holde dem for lenge over do om gangen. Det blir mye trykk som kanskje kan gi dem hemorroider.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da Lillebror var helt nyfødt, og slet med magen sin, så holdt jeg ham ofte over do for å hjelpe ham. Klaffet overraskende ofte! Den "gå på do" posisjonen hvor man holder rundt lårene på dem ser ut til å være veldig effektiv ;)

      Nei det blir nok ubehagelig også etter en stund hvis man holder dem for lenge. Jeg pleier å bare holde ham slik i maks 1 minutt. Kommer det ikke noe innen den tid, så blir det som regel ikke noe heller. :)
      Gøy å spare bleier og slippe å skifte på utbæsjet baby :P

      Slett
  2. Jeg skal være heelt ærlig å si; om jeg bare hadde orket! Det hadde vært så uhyre lettere med tanke på at vi sliter med å få guttene på 2,5 år på potte/do. Nei, jeg tar meg rett å slett ikke tid til slik. Beklageligvis :P haha.
    Slakke meg!
    Men creds til de som fullfører det, enten 20 eller 100%! Syntes selv det virker veeldig spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror det kan være positivt for både barnet og foreldrene, uansett om man "bare" får det til sånn delvis. Det er jo så mange fordeler :)

      Lykke til med pottetrening!
      Et lite tips fra oss: lag en påminnelse på mobilen som ringer regelmessig ila. dagen. F.eks hver time helt i starten.
      Bruk en morsom lyd/sang som alarm. Forklar dem at dette er "gå på do sangen" og at hver gang den ringer, så skal de prøve å tisse :)
      Ikke sikkert det funker for alle barn da, men våre digget denne "leken", det ble færre uhell og vi husket å sette dem på do regelmessig.

      Slett
  3. Hei!
    Kan du anbefale et sted med bra gravid massasje i Berlin?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager at jeg svarer litt sent. Telefonene min har sluttet å varsle meg om kommentarer :/

      Sri Dhanvantari i Husemannstrasse har varm-oljemassasje. De tar 60 euro for en time. Veldig digg helkroppsmassasje for gravide, men hvis du har store plager med noe, og trenger spesifikk fysioterapautisk hjelp, så kanskje du kan spørre hos Jordmor Praxis Lemm i Bötzowstrasse om du kan få time. Bare husk å nevne at du ikke er forsikret i Tyskland (regner med du ikke er det) og at du vil betale privat.

      Lykke til og kos deg!

      Slett
  4. Ojoj, det har jeg ikke tenkt på at er mulig en gang. Tror ikke jeg får med meg alle gangene hun tisser, så vi holder oss nok til bleie enn så lenge. Men litt kult konsept, og som du sier, det er jo ikke barna som blir trent til noe her. Kan jeg også spørre deg om noe helt annet? :) Nå som A blir større (4 mnd nå) så synes jeg ikke bæresjalet er så komfortabelt lenger. Synes hun får bevegd seg så mye i det, feks henger hun over til den ene siden (og sutter i sjalet) mens jeg går, så jeg føler hun blir så skeiv, også går jeg å dytter og holder og prøver å rette opp hele tiden. Bruker bæreselen mer og mer for syns det blir mer stabilt. Men er egentlig mer glad i sjalet om du skjønner. Noen tips? Bare knyte strammere, andre knytemåter? Føler du kan mye mer om dette enn jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ut fra det du skriver synes jeg det kan høres ut som om du kanskje ikke har sjalet stramt nok :-) Men når de blir større etterhvert er det gjerne ikke så populært å være så tight inntil, ihvertfall ikke i fullvåken tilstand. Så det er litt sånn dilemma det der :-) Jeg har pleid å knytte dem bak på ryggen når det har kommet til det tidspunktet, synes det funker supert - eneste er at jeg er så hårsår og de lugger fælt da ;-) Ryggbæring med sjal kan virke skummelt de første gangene, men det er lett å komme inn i rutinen med av/på-knytting hvis man bare øver seg litt. Gjerne over senga el, og med speil, de første gangene. (Det ligger masse fine instruksjonsvideoer på YouTube) Fikk bare så lyst til å svare på denne, håper det var ok! Hilsen MamaToto :-)

      Slett
    2. Tusen takk for svar! Litt vanskelig å ha det for stramt også ja. Før puttet jeg jo hodet hennes under det ene skulderstykket også sovnet hun, men nå vil hun jo sitte med hodet fritt og titte seg rundt. Kanskje vi skal prøve oss på ryggbæring :) Skal sjekke ut videoer på youtube :)

      Slett
    3. Så bra at lesere som har erfaring deler her! DET liker jeg:D
      Ryggbæring er et godt tips:) Jeg syns også at mei-tai er fint å bære i når de har blitt større og vil kikke på verden.

      Har du elastisk bæresjal G? Det kan hjelpe å bytte til vevd sjal uten stretch når de blir større og tyngre :)

      Jeg tar ofte den ene skulderen og armen hans ut av sjalet så han kan se mer. Når han blir litt større og mer stabil i ryggen, så kan han ha begge armer ute av sjalet, så lenge midtpanelet er dratt godt opp under armene :)

      Slett
    4. Ja det er elastisk vi har, så kanskje vi skal prøve uten. Tusen takk for svar og tips! :) Nyt sola, det er så heeerlig ;)

      Slett
  5. Dette driver vi med delvis - vi holder jenta over vasken når hun skal bæsje, og det fungerer veldig greit. Vi går sikkert over til doen etter hvert som hun blir større. Herlig å slippe å skifte bæsjebleier, og herlig å slippe og høre på all trykkingen hennes midt på natt, for eksempel. Da går vi bare på badet og får det overstått. :) Vi får ikke med oss alle tilfellene, f eks når vi ikke er hjemme, men et par bæsjebleier i uka skal jeg alltids orke å skifte. Men tissingen har jeg null kontroll på. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. uff ja det er fælt å høre på når de sliter. Bedre å hjelpe til da som du sier. Jeg begynte ikke på å prøve med tissingen før nylig. Var litt skeptisk. Tenkte at det ikke var vits i. Men det funker søren med nesten HVER gang hvis jeg går rett på do med ham når han våkner om morgenen, etter amming eller etter en lur! Og som han gliser når han får tisse uten bleie :D

      Slett
  6. Aldri hørt om denne metoden før, men så fungerer du jo som en intro-blogg til babyens verden for meg da, så mye her er jo nytt for meg :-) Høres jo interessant ut da, men kan gjerne tenke meg det blir omstridt, særlig mtp det du skrev om at man pottetrener et så lite barn, men der er jeg helt enig i at det er foreldrene som lærer seg å observere og tolke sitt eget barns språk/lyder, ikke de som bestemmer når barnet skal få tisse/bæsje. Ut kommer jo det uansett når det er behov for det..Er et interessant tema da! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det går jo en grense mellom "pottetrening" og å lytte til babyens behov :) Veldig interessant syns jeg å!

      Slett
  7. Så morsomt at du skrev om dette! Jeg har instinktivt praktisert en light versjon på mine jenter (nå 5 og 2), og begge slutta uvanlig tidlig med bleier pga det.

    Har også gjort det en stund nå på min 8 mnd gamle datter :) Begynte for flere mnd siden å sette henne over doen innimellom da hun sleit endel med luftsmerter. Med rompa hengende over kanten og knærne godt til siden kom det som regel masse luft, og noen ganger også noe mer.

    Nå har hun begynt med fast føde og er blitt rimelig regelmessig i magen, og da er det jo superpraktisk å ta henne på do! Som regel ser jeg det på henne når hun må (bæsje altså), men hvis jeg ikke er oppmerksom nok melder hun fra ved å begynne å sutre og vri på seg. Det er veldig tydelig at hun foretrekker å gjøre det på do:-D Tror jeg har hatt kun et par bæsjebleier siste måned!

    Ellers setter jeg henne over do også hver gang bleia er av, og da hender det gjerne at hun tisser. Hun trykker og viser med all mulig tydelighet at hun skjønner hva som er greia med dogåinga - og såå stolt og fornøyd når hun "leverer" :-D Og det er nok det aller beste med dette synes jeg. Det å ha en sånn type kommunikasjon så tidlig, jeg synes det er helt fantastisk rett og slett!!
    Klem fra kristinb

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy Kristin! Takk for at du deler din erfaring om dette. Kjempespennende å høre hvordan andre foreldre gjør dette:)

      Hvis noen hadde fortalt meg at det å lære barnet å gå på do ville bli en "hyggelig erfaring" før jeg fikk barn, så vet jeg ikke om jeg hadde trodd dem. haha! Men det er jo faktisk det, så jeg skjønner hva du mener. Veldig fint å ha en sånn kommunikasjon og føle at man "kjenner" barnet sitt godt og kan lese tegnene deres:)
      Og så blir jo Lillebror SÅ blid når han får gå på do uten bleie :)

      Slett
  8. Får så mange gode tips fra deg :) Har du noen lure ideer/erfaringer med ammeinnlegg også? Ble anbefalt ull, men i natt våknet jeg gjennomvåt...Hilsen M.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei M!
      I starten brukte jeg to lag innlegg: ullinnlegg ytterst for å varme og engangsinnlegg innerst for å unngå søl. Nå bruker jeg bare engangsinnlegg fordi ull blir for varmt, og ullinnlegg har aldri stoppet brannslangestrålen her ;)

      Slett
    2. De på sykehuset sa at engangsinnleggene er veldig tette, så det var fare for både brystbetennelse og sopp...Hm.

      Slett
    3. Ja de puster ikke så godt, og ull har jo selvrensende egenskaper som er veldig bra. Det er ingen tvil om at ull er best for huden.
      Men når man har sterk utdrivningsrefleks, så må man ofte ty til engangsinnlegg. Jeg kunne ikke gått ut av huset med kun ull, for jeg ville måttet skifte t-skjorte fem ganger til dagen. :/

      Slett
  9. Jeg leste om EC på tøybleieforumet på tettinntil, og vi har prøvd litt med dattera vår. Vår erfaring er at bæsjing er lettest å få til, og i lange perioder, fra 2-3 til ca 8 mnd gikk det fint å få henne til å bæsje i do ved å holde henne. Vi var tom. på ferie med en del kjøring uten et eneste bæsjeuhell. Da hun ble ca 8 mnd ville hun ikke lenger bli holdt over do, så da sluttet vi med det, men fortsatte med potte etter soving og evt spising.

    Tissing var mer vrient for jeg observerte aldri noe signal, men vi fanget det som kom etter soving og spising. Jeg tror jeg kanskje kunne fått til å oppdage tissevanene hennes hvis jeg bar henne hele tida, og hvis jeg hadde hatt henne alene. Det er mye vanskeligere å oppdage rytmen når man deler på omsorgen!

    I dag er hun 16 mnd, og har gått uten bleie i sommer, da jeg har ferie. Det meste havner i potta og hun er kjempekry. Dessverre sier hun ikke fra før hun må på do, så hvis hun ikke lærer det før bhg. start må nok bleiene på igjen :/

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...