6. juli 2013

11 Når alt er lov

Lørdager er hellige her i huset. Sukker er noe barna våre sjelden får. Sukkerfri is og annen usukret godis får de likevel ofte. I hverdagen så velger vi naturlig søte ting som frukt og bær, og velger naturlig sukkererstatning som honning og stevia. MEN når lørdagen kommer, er alt lov. Også for de voksne.


Jentene aksepterer lørdagsregelen overraskende godt, for når de ber om is fra is-butikken midt i uka, og vi sier "ja til lørdag kan du det!" så kommer det som regel ingen protest. Poblemet blir vel heller det å sette grenser for hvor mye sukker de kan få på godisdagen, for i løpet av en hel uke blir det jo en del ting de ønsker seg...


I dag tok vi turen til vår yndlings godis-butikk, Herr Nilsson. Butikken selger skandinavisk godteri i løsvekt, pluss litt nordiske chips sorter og diverse søtt som man ellers ikke får tak i her i Tyskland. De selger til og med islandsk godteri her!






















Og så ble jo litt is også da, siden det hadde blitt lovet dyrt og hellig siden tirsdag...




Storejenta fikk ikke noe som inneholdt sukker før hun var godt over et år gammel, og godteridag er noe vi bare har holdt på med en liten stund. Før det var det stort sett bare til bursdag og jul at vi handlet godis til ungene. Jeg vet at det er mange som mener at en sånn godis-overdosedag ikke er noe særlig. Noen kutter sukkeret helt hundre prosent, mens andre syns det er bedre å lære barna at det er ok med goids med måte, uansett hvilken dag det er. Jeg for min del orker ikke å ha den diskusjonen hver dag med dem. Kanskje jeg er lat? Jeg vet ikke, men lørdagsgodis funker for oss.
Hvordan løser dere dette med barn og godteri? Har dere fast godisdag eller kanskje dropper sukkeret helt?


Ha en herlig lørdag!

11 kommentarer:

  1. Åh, hvor ligger den godteributikken? Den frista å besøke neste gang vi er der. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De har en i Wühlischstrasse i Friedrichshain, og en i Stargarderstrasse i Prenzlauer Berg! :)

      Slett
    2. Hahahaha, den i Friedrichshain er i parallellgata til leiligheten vi bruker. At jeg ikke at sett den!

      Slett
  2. Vi har også godisdag på lørdager! Det fungerer veldig bra, de aksepterer som oftest dette. Eldste hos oss er 6, hun har aldri mast noe sånn voldsomt i butikken heldigvis. Yngste som er straks 3, han ble introdusert for godis mye tidligere enn storesøsteren, og det merker vi godt. Flrstemann forstod ikke hva godteri og sjokkis var før hun var nærmere tre år, lillebror så jo etterhvert hva hun av og til fikk, så vi har ikke klart å holde han unna like lenge. Han forstår lørdagsregelen, men hvis han ser noe her hjemme så blir han veldig masete.
    Når det gjelder is er vi nok litt slappere med de reglene, det gjelder jo særlig nå på sommeren.
    Frukt og bær sier jeg aldri nei til.
    Jeg er veldig bevisst mitt eget sukkerforbruk, men vi har ikke brukt annen søtning til barna enda, de har smakt sukrin, men det er ikke blitt en vane å erstatte deres inntak m noe annet enda.
    Når jeg ser hva enkelte finner på å gi barna forstår jeg at vi har et bevisst og sunt forhold til både sukker og kosthold generelt.
    Men is i ferien, det er OK ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nummer to her ble også tidligere bevisst på dette med godis... Vi prøvde en stund å la Storesøster få godis når Lille sov middag, men nå har det blitt sånn at hun insisterer på å kjøpe godis til Lillesøs også ;P

      Slett
  3. Her er det godis kun på lørdag og når vi er hos oldemor(og det er stort sett bare i helgene). Dette er en regel vi har hatt i ti tolv år. Det fungerer kjempe fint for barna. Litt værre med mor, haha. Jeg er ikke flink til å vente til lørdag, så når unga er i seng roter jeg i skapene etter no godt. De største barna synes det er litt rettferdig, men gleder seg til de blir voksne og jan bestemme selv. Da skal de spise BARE godis, haha vi får se på det.
    Ellers i uka bruker vi frukt og bær. Ikke sukkerfrie ting men stevia innimellom. Brus får de nesten aldri, bare bursdager og noen ganger hos oldemor.

    God godiskveld til dere
    hilsen Renata

    SvarSlett
    Svar
    1. hahah ja det er ofte mor som sklir ut ;) Husker jeg også hadde store planer om å leve på en diett av CocaCola da jeg var liten....

      Slett
  4. Vi er ikke så veldig opptatt av selve sukkeret, men opptatt av å gi barna sunne og gode kostvaner. Godis hører derfor lørdager og spesielle anledninger til. Søte pålegg elker brus er ennå ikke tema for den minste på snart 3, han elsker faris, smoothie og juice:-) I helger og ferie er jeg ikke så streng når det kommer til is, boller o.l. så lenge de også får i seg mest av sunne og næringsrike matvarer. Heller litt sukker enn kunstig søtning holdningen her.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja kunstig søtning som aspartam ol. holder vi oss langt unna.

      Slett
  5. Vi holder oss ogsaa til lordagsgodt regelen, jeg syns den er saaaa grei og sparer saa mange potensielle tantrums og diskosjoner. Paa loerdagen faar de lov aa velge seg noe i butikken som de koser seg med til barne tv. Som regel gaar godteposen forbi mammaen foer de ser barne tv, og da maa jeg innromme en del forsvinner... men ingen merker det! hah! ;-)

    SvarSlett
  6. Så flott med bare godterier på lørdager :) Vi har snakket mye om dette. Er så lite sukker små kropper trenger - mener jeg leste en plass at 3-5 biter smågodt dekker 2/3 av dagsbehovet for en 2-5 åring. Frukt er jo kjempe godt så er en veldig god erstatning :)

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...