18. des. 2012

3 Fajitas med Kikertlefser

Lefser lavkarbo

Jeg er ordentlig taco og fajita-frelst. Jeg kunne spist det hver eneste dag. I går laget jeg lavkarbolefser for første gang. I utgangspunktet var jeg rimelig skeptisk, men må jeg si at de faktisk ble mer enn spiselige! Mannen var storfornøyd, og jeg kommer garantert til å lage disse igjen.

Kikertlefser: 
(nok til ca 6 medium store lefser)

4dl vann
4dl kikertmel
1 egg
1 ts bakepulver/natron
1ss olje
en klype salt
2ts spisskumin om ønskelig

Slik gjør du:
1. Bland kikertmel, bakepulver, salt og krydder
2. ha i alt vannet og rør til det blir en glatt røre
3. la røren svelle i 30 minutter før steking
4. Ha godt med olje eller smør i pannen før steking og stek på middels til høy varme


Lefsene er litt tricky å steke i begynnelsen, men jeg fikk fort dreisen på det.
Jeg syns de er lettest å steke hvis jeg har godt med olje i pannen.

Pass på at ikke lefsene tørker ut før de skal spises.
Jeg stablet dem på en tallerken rett etter steking, med bakepapir i mellom lefsene og la en tallerken over som lokk, slik at de holdt seg myke.

Så kan du steke kylling og ha på hjemmelaget tacokrydder, fylle lefsene med kylling, ost og salsa. Strø revet ost over de opprullede lefsene og gratiner i 5 min på 200 grader i ovnen.

Serveres med salat, guacamole, salsa og rømme.

Lefser lavkarbo

Opprullet lykke! 

3 kommentarer:

  1. Kan man bruke soyamel eller mandelmel i steden for kikertmel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke prøvd, så jeg er ikke sikker. Men hvis du tar og pisker egget veldig luftig først, og så har i en halv ts fiberhusk eller psyllium husk i røren, så skulle det forhindre at lefsene faller i fra hverandre og bør funke med andre meltyper.

      Slett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...