2. jan. 2013

5 Lavkarbomiddag: Pai med smørdeigsbunn

I går fikk jeg en idé, som resulterte i en skikkelig Low-carb-High-fat pai med smørdeigsbunn. 
Har aldri klart å lage en lavkarbo-paibunn som ikke går i oppløsning før, men akkurat denne oppskriften funka som bare det! Nå som jeg har funnet en paibunn som funker, tenker jeg å prøve meg fram med søte bær-paier også snart..

 Paibunn:
Du trenger:

4dl mandelmel (finmalte skoldede mandler)
4ss smeltet smør
2 egg
2ss sesamfrø
1/2ts salt

1ts Johannesbrød kjernemel /fiberhusk

(Fiberhusk kan fås på coop og Meny så vidt jeg vet)



Slik gjør du:
1. Sett ovnen på 180 grader. Ha mandelmel, sesamfrø og JBKM/fiberhusk i en bolle, tilsett smeltet smør og rør godt med sleiv.
2. Bland inn eggene og saltet. Hvis deigen blir veldig bløt og klissete kan du ha i litt ekstra mandelmel. Deigen skal lett kunne formes til en ball uten at den faller i fra hverandre.
3. Ha deigen på et stort stykke bakepapir, legg plastfolie over og kjevle deigen forsiktig slik at den blir formet som en runding, litt større enn paiformen. Deigen skal være ca 0,5cm tykk.
4. Forstek paibunnen i 5 minutter uten fyll.

Paifyll:

Du trenger:
4 piskede egg
2dl fløte/helmelk
3ss philadelphia naturell (kan sløyfes)
100gr revet gulost til fyll
50gr gulost til å strø over
2ts kokosmel (for at fyllet ikke skal flyte utover -merker ikke smaken)
1/4ts salt
litt sort pepper
1ts oregano
1ts rosmarin
litt revet parmesan på toppen

Vi hadde 3 hakkede sjampinjonger, 100gr hakket bacon og litt purre i paifyllet, men her kan man egentlig bare slå seg løs med fantasien. Laks/ skinke/ brokkoli/ spinat f.eks.

Slik gjør du: 

1. Pisk eggene godt sammen med philadelphia og fløten/melken (jeg brukte fløte for å få retten fetere og mer smakfull) 
2. Rør inn resten av ingrediensene, hell fyllet oppi paibunnen.
 3. Strø 50gr gulost pluss evt litt parmesan på toppen. Krydre med litt ekstra oregao om ønsket
4. Stek på 180 grader midt i ovnen i ca 35-40 min.
5. La paien stå i 5-10min når den kommer ut av ovnen. Da blir den passe varm til å spise, pluss at fyllet rekker å "sette" seg ordentlig og vil ikke flyte utover.
Godt med rømme og salat til :) 

Nyt!




5 kommentarer:

  1. Oh, that's quiche, right? I love that! It looks delicious. xoxo

    http://inspirationdailyxoxo.wordpress.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Yep sure is! But a low-carb version with an sesame & almond flour crust instead of normal flour. ;)

      Slett
  2. Hvor mange karbohydrater er det pr porsjon i denne paien? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke regnet på. Jeg pleier ikke å telle totalen. Ser bare på hver enkelt matvare og passer på at den ikke inneholder for mye karbs. :)

      Alle matvarene i denne oppskriften er ekstremt lave på karbs, så jeg har f.eks spist denne paien i keto-perioder ;)

      Slett
  3. ser godt ut! Dette må jeg prøve, må man steke like lenge med fyll uansett hvor mye fyll det er?

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...