2. okt. 2013

26 Har noen fortalt deg dette om nattamming?

Visste du at det er forskjell på dag-morsmelk og natt-morsmelk? Jeg har vært nysgjerrig på denne påstanden om at nattamming er så viktig og bra for mor og barn, så jeg har har lest side opp og side ned, og funnet noen fascinerende forskningsresultater og studier om nattpupp. Mange vet kanskje at nattmelken er inneholder mer fett enn dagmelk, men det viser seg at det å amme om natten har mer for seg enn bare det å mette små mager.


Ja, du leste riktig! Jeg ble også overrasket da jeg leste dette, for jeg føler meg ofte som en zombie om morgenen selv om jeg ammer stort sett hele natten. Men det er visst slik at nattamming har positiv effekt på mors søvn:
 I følge en studie av søvn av mødre som ammer om natten vs mødre som ikke ammer om natten, får de som ammer 40-45 minutter mer søvn!  Ikke bare får nattammende mødre mer søvn, men det viser seg at søvnen deres også er av bedre kvalitet, med dypere søvnfaser enn hos dem som ikke nattammer. 


Nivåene av Prolaktin i mors blod, som fremmer melkeproduksjonen er høyere i nattetimene enn på dagen. Spesielt sent på natten, rett før morgentimene, produseres det betydelig større mengder av melk. Det å ammme om natten hjelper også med å holde produksjonen oppe. 
Melkemendgen holder seg mer stabil hos mødre som ammer om natten enn hos dem som ikke nattammer. Så hvis du merker at du begynner å få mindre melk når du slutter å nattamme, så er det altså ikke tilfeldig. Ammehjelpen anbefaler mødre som har lite melk å amme mer om natten for å gi produksjonen et boost, siden det er mye mer effektivt en andre alternativer, som f.eks pumping på dagtid.
Spedbarn produserer ikke særlig store mengder av søvnhormonet melatonin som sørger for dyp og god søvn. Men gjett en gang hva morsmelken som lages om natten inneholder? -jo, melatonin! Så når man ammer om natten, får babyen rett og slett en dose sovemedisin fra melken! Spedbarn som ammes om natten får dermed starthjelp av mammas melk til å utvikle lengre og dypere søvnfaser. 


 Ja det handler stort sett om hormoner, skjønner dere. Nattmelk inneholder visst også et hormon som heter tryptofan, som er en essensiell aminosyre som kroppen ikke kan produsere selv. Tryptofan fremmer nemlig hjernens utvikling. Voksne mennesker får den gjerne igjennom mat som havre, fisk, egg og kjøtt, men desverre brytes tryptofan ned ved for sterk varme, så vi må spise mye av det riktige for å få nok. Nattammede babyer derimot, får rikelig av denne viktige aminosyren. I morsmelken forekommer tryptofan i betydelig større mengder om natten enn på dagtid. Tryptofan fremmer også produksjonen av hormonet seratonin -et "lykkehormon", hos barnet. Lykkehormon faktisk. Ikke rart at Lillebror er så superhappy når han våkner...

Utover søvnbonus for mor, søvnhormoner, hjerneføde og lykkehormon, så bidrar nattamming til at mor og barn får mer nærhet og tid sammen. Nattaming er derfor en god måte å få kvalitetstid med barnet når man for eksempel er mye borte om dagen etter at permisjonstiden er over. 

Jeg husker selv at da jeg var førstegangsmamma som studerte og jobbet, var nattammingen med Storejenta utrolig viktig for oss begge.
Nå har Lillebror blitt seks måneder gammel, og det er en typisk alder hvor mange velger å venne barnet av nattamming. Av og til tenker jeg det kunne være greit å ha senga vår for oss selv, uten en liten villbass som breier seg som en stjernefisk og tar mer plass en både mamma og pappa tilsammen, men for meg personlig veier fordelene opp for det negative. 
Dessuten så er det vanskelig å si nei takk til hele 45 minutter mer søvn!




__________________________________________

Hadde du hørt dette om nattamming før?
(Natt)ammer du? Evt. Når sluttet du å nattamme?
Hva er den største utfordringen ved nattaming for deg?

Kilder: US National Library of Medicine
Night time Nursing and Maternal Mental Health av Kathleen Kendall-Tackett, Ph.D, 
Breastfeeding may improve nocturnal sleep and reduce infantile colic: potential role of breast milk melatonin.

26 kommentarer:

  1. Amming er kos altså :) A begynte å sove hele natten da hun var 3 mnd, så jeg har ikke nattammet siden da. Men jeg sto opp hver natt og pumpet meg i ca 2 mnd, for å forsikre meg om at jeg ikke skulle få mindre melk. Jeg syns egentlig det er litt deilig å ikke nattamme lenger. Det gjorde meg ingenting å våkne og amme henne, men hun `styret`sånn etterpå, med gulping, kaving, hikking osv, så hun brukte så lang tid på å sovne igjen. Nå sover vi hele natta uavbrutt, og det er deilig synes jeg :) Men veldig interessant dette med melka på nattestid da, alt om dette meieriet er jo ganske fasinerende egentlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, for en utrolig innsats du har gjort med pumpingen. Jeg husker selv jeg pumpet dag og natt i over en måned da eldstemann plutselig nektet å ta brystet, og det var vanvittig tungt!
      Ja jeg kan sitte og lese om meieriene våre i timesvis. Superfascinerende! :)

      Slett
  2. Hei Jona:)

    du har den vakreste bloggen jeg vet om. Du må være en av de ekte englene på vår jord som hver dag (selv om jg ikke trenger det) minner en på hvor fantastisk det er å få lov til å få bli/være mamma <3 du skriver så vakkert og klokt, håper du aldri slutter. klemmer fra line og min datter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å herlighet det var utrolig snilt sagt av deg! Tusen takk Line, det varmet skikkelig :)

      Slett
  3. Dette har jeg ikke hørt før! Men vi nattammer så det står etter ;) her har vi trappet ned med amming på dagtid, siden mor jobber 2 dager i uka :) men ettermiddag,kveld og natt får ho når ho vil :) eneste utfordringen vi har er om ho våkner igjen,så er det bare mor som er bra nok! Pappaen prøvde en kveld mor var på joggetur uten hell! (skal love deg mor ga alt på siste del av den turen :-P ) Men rekker med det vil gå seg til etterhvert :) Takk for gode innlegg Jona :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner meg veldig igjen i dette. Slik var det med andremann her også. Frem til hun ble halvannet år så aksepterte hun ikke så lett at pappa trøstet henne om natten. Men etter det så løsnet det heldigvis! En stund i hvertfall.. har blitt litt "tilbakefall" i det siste, men flytting og ny bhg er ikke bare bare så da kreves det ofte at mamma tropper opp om natten. Tror ikke jeg kommer til å angre på det senere i livet uansett:) Selv om det er kjempeslitsomt til tider.
      Kos dere videre med nattmat ;)

      Slett
  4. Her nattammes det ennå! Lille gull er syv måneder og selv om jeg til tider føler meg som en vandrende zombie så storkoser jeg meg med ammingen om natten. Og etter å ha lest innlegget ditt er det jo virkelig ingen grunn til å stoppe opp med nattammingen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe ja den zombietilstanden tror jeg til en viss grad bare tilhører småbarnstiden. Jeg har ikke følt meg fullstendig uthvilt på noen år kan man si. Og nattammingen føles til tider som ekstra tung når jeg har sovet lite. Men jeg tviler på at jeg hadde fått mer søvn om jeg hadde forsøkt å venne lillebror av med det før han er klar. Så jeg gjør som deg og kjører på videre :)

      Slett
  5. Jeg visste det faktisk, har lest så mye om amming gjennom årene.
    Minsten nattammet til han var 2 år, jeg tenkte at han skulle få slutte selv i utgangspunktet. Men plutselig en natt så kjente jeg bare på en intens "NÅ er det nok!" følelse, det var faktisk sånn at jeg tenkte at jeg kan ikke gjøre det her en eneste natt til, dette er siste gang. Så da snakket jeg med han om det neste dag, og sånn ble det. Han var litt snurt første natten, og var våken et par timer sammen med meg, men det var jo også første gang han fikk nei til amming så det skjønner jeg. Etter det hadde vi noen netter hvor han våknet og sa "mamma", men så sovnet han igjen. Så det gikk jo veldig greit å slutte. Men han skjønnte nok at jeg var ferdig, og en 2 åring kan man jo prate med.

    Jeg tror ikke jeg synes det er noen utfordring med nattamming jeg. Kanskje jeg hadde synes det hvis det var hver 2. time i et par år eller noe, aner ikke. Men jeg har alltid synes det var helt greit. Jeg koser meg veldig med ammingen da, det er jo så koselig. Og særlig med minsten nå når han er 2 år og 8 mnd. og det bare er kveldsammingen igjen (vel, hvis han er syk eller veldig sliten/trøtt så er det litt mer), det er jo så superkos! Litt som du skrev om til lillebror her. De har jo ikke tid til å ligge stille og kose så mye i den alderen, så da er det ekstra kos med den lille stunden bare oss to. <3

    SvarSlett
  6. Begge mine vart amma om natta så lenge de vokna og ville ha pupp. Sjølvsagt vart det litt mindre med storebror sidan vi da kun hadde eitt barn, og far kunne utsette amminga ved å gje smukk ei stund, men med lillesøster var det pupp med det samme ho vokna. Kor gamle de var når de slutta med natteamming - det hugsar eg ikkje. Men de var i alle fall nærmare eitt år enn 6 mnd! Og sjølv om det er halvanna år sidan eg slutta å amme saknar eg det fælt! Nærheten og følelsen av total nærvær og avslapping, stillhet, er magisk! Kos deg med nydligste lillesbror, også om natta :)

    SvarSlett
  7. Jeg natt ammer enda. I natt var faktisk første gang jeg ikke ammet før kl 05.45 rett og slett fordi hun sov så godt og jeg valgte å ikke vekke henne for mat når jeg la meg :) Elsker tiden vi har sammen og kommer til å holde på ammingen/morsmelken lenge, siden hun er siste babyen er dette ekstra ko9s for oss :)

    SvarSlett
  8. Nei her var det mye nytt for meg! Lykkehormon.. jøss, dette var ikke snaue greier;)
    Jeg hadde henne i sengen til hun ble nesten 1.. men jeg ammet ikke noe mellom ca 00-morgen.. (Tror jeg.. da har det i tilfellet vært i en meget dyp søvn fra min side..;))
    Jeg ammer jo enda.. men det er ingenting mellom 19-06ish, så lenge hun ikke er syk eller noe...
    Dette startet etter at hun lærte å finne søvnen selv i egen seng for ca to måneder siden (da ryggen min begynte å krangle og jeg ikke kunne ha henne i sengen). Så nå sover hun som en stein hele natten (stort sett). Vi også. For ikke å snakke om at nå kan jeg faktisk ta meg en tur ut på kvelden! Jehuuu! Det er en tid for alt! ;)
    Ha en kjempefin dag Jona!! :)))

    SvarSlett
  9. Jeg visste noe av det du skriver om nattamming, men dette med lykke- og søvnhormoner var nytt! ;)
    Jeg har ammet barna mine lenge på dagtid, men som regel har det kommet et tidspunkt hvor de våkner oftere og oftere på natten (rundt 8 måneder) og kun roer seg ved å få en liten tår, og det har blitt litt for slitsomt. Jeg skal helst fungere på dagtid ;)
    For noen dager siden begynte jeg med avvenning (mellom midnatt og kl 6 om morgenen) på mine 8 måneder gamle tvillinger. Det ble rett og slett for mye for meg å bli vekket natten igjennom av de to, selv om det også er veldig koselig å amme, og veldig tøft å skulle nekte dem å få.

    Dette er min første kommentar til deg ( ikke så ofte jeg får kommentert blogger med 5 barn under 8 år) men jeg har lest bloggen din noen måneder nå og jeg må si at det er den beste mammabloggen jeg vet om!!! :D

    SvarSlett
  10. Skulle så gjerne ha ammet om natta, sånn i halvsøvne, men jeg har ikke klart å få til å amme liggende! Det bare funker ikke for meg. Har litt sånn hengende pupper så det blir ikke helt riktig stilling. Dessuten bæsja jo babyen HVER gang han hadde spist og da måtte man jo uansett opp av senga osv, så det ble ikke mye søvn....

    SvarSlett
  11. Spennende! Nei, jeg visste ikke dette fra før, men det høres bra ut :) Jeg ammer snuppa når vi legger oss, rundt kl 23, og deretter får hun pupp i løpet av natta om hun våkner (les: vekker meg). For det meste sover hun natta igjennom til hun starter dagen ca 06-06.30, men noen ganger blir det en pupp imellom der også. Jeg synes imidlertid ikke hun sover noe lenger om morgenen selv om det har vært en nattpupp til, men jeg hadde glatt gått med på en ekstra pupp om jeg hadde fått sove helt til klokka 07! ;)

    SvarSlett
  12. Så flott innlegg! Det er godt å bli minnet på at man gjør noe bra for sitt barn med å nattamme. Mange plasser leser man jo at man IKKE skal amme på natta etter babyen er 6 måneder. Jeg har ei datter på 10 mnd, hun får fortsatt pupp hver natt. Det sto et sted på nett (råd fra en helsesøster) om at man ikke burde amme om natta i denne alderen, fordi tarmsystemet trengte hvile. Vel, jeg synes alle de lykke-hormonene og bedre hjerneutvikling høres mye bedre ut ;)

    SvarSlett
  13. Jeg leste at mamma1 har barnet i egen seng, hører derfor ikke de første tegnene på tilvåkning og sult hos baby, som hylskriker før mamma1 kommer seg opp, bruker 20 minutter på å roe ned barnet + 40-45 min ammetid. Mamma2 har barnet ved siden av seg i sengen og våkner så fort tegnene til sult begynner, starter ammingen med en gang- får mer søvn. Jeg var mamma2 første gang, men skulle gjøre ting etter boka (i egen seng) andre gang... Jeg fikk så mye pes med samsoving første gang. Men da kom jeg over den boka fra 80-90tallet, hvor det stod om mamma1 og 2, og da hadde jeg ikke særlig dårlig samvittighet over at jeg er og forblir en mamma2 <3

    SvarSlett
  14. Hei :) Så fin blogg du har! :) Denne skal jeg følge med på.
    Jeg er ferdig med amming for noen år siden, men ammet til tutta mi var to år og nattammingen var med hele tiden. Ja, var til tider lei men ville ikke gjort det annerledes om jeg kunne, jeg elsket ammingen og syntes faktisk det var trist å slutte :) Jeg er også instruktør i babymassasje og synes det er trist at de fleste helsesøstre anbefaler å slutte med nattamming i seks måneders alderen, neste gang noen tviler kan jeg henvise til bloggen din :)

    SvarSlett
  15. Lillegutt som etter hvert ikke er så liten lenger (2 år og 3 mnd.) får fremdeles pupp 4 ganger i døgnet inkl. natt. Noe av det som står her var nytt for meg, men jeg har hele tiden hevdet at samsoving og nattamming har ført til at jeg ikke har hatt en eneste dag etter fødselen hvor jeg har følt at jeg ikke har fått nok søvn, men andre venninner som ikke har ammet og samsovet har vært som oppvridde skurekluter pga. manglende søvn. Her skal det ammes til gutten ikke vil ha lenger, for jeg tror at barn er ganske selvregulerte og vil slutte av seg selv.... hvis ikke får jeg sette igang tvungen avvenning rett før konfirmasjonsdagen...hehehe ;)

    SvarSlett
  16. Herlig lesing for meg som fortsatt ammer lillesøster flere ganger hver natt, nå er hun over syv mnd og viser ingen tegn til å roe ned på puppen om natta, og vi sover så mye bedre når hun får være i senga vår:)

    SvarSlett
  17. Så bra! Jeg ammer fortsatt flere ganger om natten, og har ingen planer om å slutte! Sofusen min er 8mnd snart, og både han og jeg koser oss med nattamming :-) Og jeg føler meg alltid uthvilt om morgenen, så det du skriver har absolutt noe for seg! Pluss at Sofus er superglad hele dagen lang! Legger meg til som følger, og gleder meg til å følge med deg videre! Klem fra Julie :-)

    SvarSlett
  18. Jeg har ammet nr. 3 fram til han ble 2 år, og det siste året om kvelden, natten og morgenen. Jeg oppdaget at det ble nødvendig for meg å amme om natten fordi amming også for meg fungerte som sovemiddel. Jeg har erfart at jeg har hatt vanskelig for å få sovne dersom jeg har vært våken med f.eks syke barn om natten, men ikke har nattammet. Eldste og mellomste ble ammet til 1 år, og nattammet til 6-8 mnd. Jeg synes det har vært supert å nattamme, men det har selvsagt vært krevende siden han har vært mer avhengig av meg om kveld og natt. Det er selvsagt en del som har reagert på at jeg har ammet til to år, og til og med om natten. Jeg er veldig forundret over de holdningene man møter, som f.eks " det er ekkelt å amme så store barn", "blir han ikke veldig mammadalt", "er det ikke veldig slitsomt", "savner du ikke å gå på byen" etc. Min erfaring er at det har vært veldig positivt for oss begge. Jeg har en glad og trygg gutt som jeg har et nært forhold til. Han har vært lite syk, er veldig omsorgsfull og flink til å uttrykke sine egne følelser. Jeg velger å tro at det er ammingen sin fortjeneste :-) Super blogg!!

    SvarSlett
  19. Veldig interessant og inspirerende lesning! Jeg synes nattammingen til tider er litt slitsom, men tenker at det er verdt det. Jenta mi er snart 7 mnd nå og virker ikke som hun har tenkt å slutte med det første;) Vi samsover fortsatt og jeg har fått en del spørsmål og bemerkninger ang. det, så godt å høre at jeg ikke er alene om å velge det! :) Du har en veldig fin og vakker blogg og jeg er så glad for at jeg fant den! Du byr på så mye god lesning som virker som balsam på sjelen for en litt sliten mamma. Jeg koser meg nå med dine tidligere innlegg og gleder meg til å følge deg videre! Mona

    SvarSlett
  20. Herlig :D Jeg får ikke sove uten å amme meg i søvn ;) Det skal bli veldig godt å sove en hel natt, men jeg kommer nok til å savne nattammingen og har ingen planer om å drive avvenning.. vi slutter når han ikke vil ha mer ;)

    SvarSlett
  21. Så interessant! Jeg nattammer ettåringen enda og samsover delvis. Trives sånn ca med det, men har liksom tenkt at jeg sover bedre jo lenger han sover i egen seng.. ? Uansett greit å vite dette, rettferdiggjør at jeg ikke orker ta avvenningskampen enda.

    Helena

    SvarSlett
  22. Måtte nesten le litt av det om bedre søvn med nattamming, for jeg har aldri følt meg så på bunn mens jeg dreiv og amma på nattestid ;) Men det var nok fordi ammingen generelt var et helvete. Skulle ønske jeg leste så mye mer om amming mens jeg gikk gravid :)

    Men her var det mye spennende info!! Du er god til å overlevere på en forståelig måte, inspirerer nok mammaer til å nattamme ;)

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...