7. des. 2012

0 Lavkarbopizza med Brødmix-bunn

God kveld! Hoho, her det skikkelig fredagsstemning...
Er det bare oss som syns det er et MUST med pizza på fredager?
Vet det er mange som spiser taco på fredager, men her i heimen er pizzaen skikkelig viktig for fredagsfølelsen og full avslapning. 
En tradisjon som jeg har tatt med meg fra min egen oppvekst: -det blir ikke helg uten hjemmelaget pizza! 
Hva spiser dere i helgene?

Denne laget jeg i kveld og den var mer enn godkjent av mannen i huset som er en skikkelig pizzaelsker.


Det har tatt meg en god del prøving og feiling før jeg klarte å klekke ut en lavkarbo-oppskrift som jeg kan med hånden på hjertet si smaker like godt som "vanlig" hjemmelaget pizza, MEN nå har jeg funnet den!


Trikset var å bruke brød-bakemiks til bunnen... Jeg bruker denne lavkarbo grovbrød-bakemiksen fra Mittel Zum Leben. Den inneholder ca 4g karber pr 100gr. Desverre så tror jeg ikke den er å få kjøpt i Norge.
MEN, det finnes et hav av bakemikser på det norske markedet, og jeg har ikke smakt alle, men denne her ble varmt anbefalt av Ingrid:

Så dere kan jo teste ut med denne som grov pizzabunn!

Her kommer min hjemmelagede pizzaoppskrift.


LAVKARBOPIZZA

Du trenger:
Lavkarbo brødbakemix
150gr stekt kjøttdeig
200gram revet ost
Oppkuttede grønnsaker til topping
(vi brukte sjampingjonger før steking og tomater og ruccola til etter steking)
litt parmesan til å ha over til slutt

Saus: 
3dl tomatsaus på boks (uten krydder)
2 SS tomatpure
2fedd revet /presset hvitløk
2ts Oregano
2ts Rosmarin
1ts timian
evt 1/2ts chilipulver hvis du liker sausen litt sterk som vi gjør
en klype salt

Slik gjør du:
Lag deigen slik det står beskrevet på pakken, og kjevle eller dytt den flat på et stekebrett.
(Min brødmix var såpass stor at jeg hadde nok til to brett.)
Hvis det står at deigen må heves, ville jeg latt den heves i hvertfall halvparten av den tiden som står på pakken. Møllerens skal visst ikke heves så den kan stekes med en gang!
Forstek i 10 min på den temp. som står på pakken.


Kombiner alle saus-ingrediensene i en bolle og fordel sausen på den ferdig-forstekte pizzabunnen. 


Ha på ost, kjøttdeig og topping.
Stek i ca 7-10 min på den varmen som står på brødmixpakken.


Når pizzaen er ferdig stekt og hele huset lukter fredag, kan du ha på litt tomatskiver, ruccola og parmesan om ønskelig. Vi synes hvertfall det smaker helt himmelsk!


Nå skal jeg slappe av litt, og ender sikkert med å spise opp hele boksen med ingfær-fudge som jeg laget i dag. Hva gjør dere der hjemme i Norge i kveld? Er det Norske talenter eller?

Fortsatt fin fredagskveld til dere! 

Jona 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...