13. feb. 2013

10 Smartere Baby og kur mot kolikk?

Lillesøster tett inntil mammaen sin.

Jeg husker panikken som satt i kroppen de første ukene etter at jeg fødte vår første datter. Det var rett og slett uutholdelig skummelt å plutselig ha babyen på utsiden hvor alt er så bråkete, lyst og kaldt. Hvor ting har skarpe kanter, og spisse hjørner. Hvor alle skulle ta på henne, holde henne og fortelle meg at det var best å gjøre sånn og slik med babyen. Jeg var helt fersk i mammarollen, og nervene var i høyspenn hele døgnet rundt. 

Heldigvis ble det bedre etter hvert som jeg ble vandt til å ha henne på utsiden. Og jeg ble så glad da jeg ble introdusert for Babywearing: det å bære henne i sjal, tett inntil kroppen min hjalp veldig på angsten for oss begge. Det eneste var at jeg begynte litt for sent med babybæring i sjal. Hun var ikke vant til det.  I tillegg så var det mange rundt meg som var skeptiske til sjalet og mente at hun ville få skader av å bli bært og at jeg kom til å "skjemte henne bort". Forvirret og lettere febrilsk som jeg var som førstegangsmor, så lot jeg meg desverre påvirke av disse utsagnene, og det ble ikke like mye bæring som jeg ønsket.

Da Lillesøster ble født, var jeg mer sikker i min sak og jeg visste at jeg ikke måtte høre på noen andre enn meg selv og pappan til babyen min. Hun viste seg å være en baby med veldig sterke behov (les:kolikk og timesvis med gråt hver kveld i 10 uker) Vi bærte og bærte. Det var vår baby, og vi visste best hva hun trengte. Bæringen var det eneste som hjalp henne å sovne.
Best i verden
Lillesøster ble faktisk bært i bæresjal hver dag fra hun var et par uker gammel, til hun ble over et halvt år gammel. I løpet av det første halve året lå hun så og si aldri i barnevogn når vi var ute. (Med unntak av et par forsøk) Hun var alltid knyttet på mammaen eller pappaen sin. Jeg bærte henne i en ergobaby bæresele til hun var godt over 1 år og jeg var godt inni mitt 3. svangerskap. Hadde jeg kunnet, så hadde jeg nok bært henne enda. 

Vi fikk en del pepper for all bæringen og folk hevdet at hun ville bli en klengete og sky unge. Ehem... hvis dere kunne sett henne i dag! SUPERsosiale, selvstendige og utadvendte jenta mi! Jeg er ikke i tvil om at det å bære i bæresjal/sele er en naturlig og flott måte å brygge overgangen mellom det å ha baby i magen og det å plutselig ha baby på utsiden. 
Så trygt og godt
Jeg blir så glad når jeg ser hvordan Babywearing har gått fra å være et relativt ukjent fenomen i vest-europa, til å bli mer og mer vanlig i land som Norge, og enda mer her i Tyskland.
Det eneste jeg ber folk om er å passe på at de bærer riktig! 


For min del er det ikke tanken på å legge den ferske babyen min i en vogn som jeg skyver foran meg noe naturlig lenger. Det føles ikke riktig å ha avstand mellom oss.
Jeg er overbevist om at det å bære babyen sin tett inntil seg det første leveåret har utrolig mange fordeler for både mor/far og barn. Visste dere at babyer som bæres gråter mindre enn dem som ikke bæres? Det hevdes til og med at bærebabyer er tryggere,sterkere og mer intelligente!


Lillebror skal bæres og jeg gleder meg!

Har du hørt om Babywearing? 
Tror du på det som skrives om alle fordelene ved bæring?
Bærer/bærte du barna dine?

10 kommentarer:

  1. Eg snubla vel innom babybæring. Eg trengte ein lett løysing når eg skulle lufte hunden saman med babyen. Hunden er ganske vilter, så barnevogn gjekk ikkje så greitt. Dimed byrja me å bære, og det var ei god oppleving for oss begge.

    Det vart berre bæring på tur, guten min var ganske vilter allereie frå dei første månadane og hadde ikkje tolmod til å hengje når me var i huset. Den dag i dag er han ikkje særs begeistra for vogna si, men eg pleier å trille han når eg har tenkt å få han til å sove og eg skal ha tid for meg sjølv medan han søv.

    No er eg gravid igjen, og denne gongen kjem eg til å bære endå meir ein med første. Eg har òg tenkt å samsove med ein gong, for eg oppdaga litt for seint med førstemann kor fantastisk samsoving er for oss. Det vart meir kos og meri søvn når eg oppdaga det! Fantastisk.

    Har fått masse åtvaringar for begge deler, og dei første månadane til guten min var eg så usikker som mor at eg høyrde på dei. Men har eg lærd meg å gi blaffen og gjere slik som passar familien min best.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du har funnet ut hva som funker for deg da! :) Folk mener jo som regel bare godt med råd og advarsler, men det er tross alt du som er mamman til babyen din:) Heia samsoving! ;)

      Slett
  2. Hei! Virka veldig bra med bæringen:) Burde prøvd det med lillesøster her i gården. Gråt (les: hylskreik) i opp til over 7 timer i strekk i over 2 måneder.. Vi bærte henne hele tiden og gjorde alt vi kunne.. men ikke å sånn bæresjal. Skal def. prøvde det på sistemann om noen år om hxn har kolikk.

    SvarSlett
  3. Men oi..jeg må jo si at jeg syns det er veldig koselig å gå på tur med vogn da. Og det var for oss de eneste gangene hun roet seg ned.. men vi orka jo ikke gå tur kl 23. på kvelden i den iskalde vinteren..

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff så slitsomt med så mye babygråt :( Er helt forferdelig når man ikke vet hvordan man skal roe dem.
      Selvfølgelig er det jo greit med vogn hvis babyen liker det da. Men R likte jo IKKE vogn, så da ble bæresjal eneste alternativ. :) Jeg kommer kanskje til å bruke vogn litt innimellom også, når Lillebror kommer, men vi får se:)

      Slett
  4. Gutten min elsker aa bli baert!! Har baert litt av of paa, mer naar han var mindre, men naa (6 maaneder) har jeg igjen begynt aa baere han mer. Han har vaert en saapass rolig (les: graatt lite) gutt at jeg har baert mer for kosens og naerhetens skyld. Jeg foretrekker helt klart baeresjal (har didymos) fremfor babybjörn, men vurderer naa aa gaa til anskaffelse av ergobaby. Babybjörn funket daarlig for mine skuldre og rygg!! Med to barn tror jeg baering ogsaa er superpraktisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig praktisk! Jeg bærte alltid Lillesøster da jeg var ute med Storesøster på lekeplassen eller i gården. På den måten hadde jeg to ledige hender hvis Storesøster trengte meg :)
      Jeg foretrekker også bæresjal. I hvertfall de første 5-6mnd, og så bæresele som ergobaby eller Manduca evt. en MeiTai etter det. Babybjørn bæreselene er desverre ikke noe bra formet for babyene. De er for smale mellom beina på babyen, og mange fysioterapauter advarer mot babybjørn bæreseler.

      Slett
    2. Ja, jeg har ogsaa hoert det om babybjörn....Ikke bra verken for mamma eller baby.

      Slett
  5. Jeg hadde planer om å bœre gutten min (3 måneder) masse, men etter første tur da han var 2 uker gammel fikk jeg så vondt i kroppen etterpå at jeg sluttet. Turen var nok litt for lang og kroppen ikke klar :)
    Datteren min hadde mild kolikk og henne bar jeg hele tiden. Hun var så rolig da og sovnet så fint.

    Jeg elsker å ha babyene mine nœr og samsov med begge to. Og gjør det fremdeles. Jeg tror jeg følte litt som deg med mitt første barn at jeg var mer usikker angående alle råd, men denne gangen gjør jeg det som jeg vet passer best for oss.

    Uansett så ble jeg inspirert av deg til å ta opp igjen bœringen!

    Ps, lykke til med hjemmefødselen din. Jeg hadde planlagt hjemmefødsel med minstemann og hadde en utrolig fin fødsel

    SvarSlett
    Svar
    1. Så herlig å høre at du ble inspirert til å ta opp igjen bæringen!
      Skjønner at det ikke er alltid kroppen er helt klar sånn rett etter fødsel da.
      Tusen takk, herlig å høre om fine hjemmefødsler :)

      Slett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...