27. apr. 2013

27 Coping: Slik roer du en Kolikkbaby


"Coping": takle, klare, tåle, håndtere, holde ut

Holde ut. Det er det vi driver med om dagen. En baby som skriker av smerte er så utrolig vondt å høre på at det er til å bli rablende gal av. Mange av dere har nok fått med dere at Lillebror må bli bært i bæresjal mens jeg ræker gatelangs i Berlin sent på kvelden slik at han skal roe seg for natten. Det kan trygt sies at jeg folk har skult bort på meg med dømmende blikk når jeg har vært ute og gått mellom utesteder og restauranter i 10-tiden på kvelden med den fem uker gamle lille klumpen hengende på magen. Men det plager meg ikke. Jeg vet hva jeg gjør og hvorfor. De funker faktisk utrolig bra mot kolikkanfallene, disse kveldsturene.

Vi har søkt hjelp hos lege og osteopat, men Lillebror har ikke blitt merkbart bedre enda. Vi kommer til å fortsette å prøve å finne noen som virkelig kan hjelpe oss å finne ut av magevondtene hans, men i enn så lenge kan vi ikke gjøre mer enn å forsøke å hjelpe ham når han skriker.
Her hva jeg gjør for å komme meg igjennom dagene med en kolikkbaby:



 Babybæring på kveldstur: 
Når Lillebror begynner å bli urolig i 7-8 tiden på kvelden, binder jeg på meg bæresjalet eller meitaien, popper Lillebror oppi, og tar meg en lang rusletur rundt i Berlins gater.
Kameraet blir alltid med på kveldstur. Sånn i tilfelle.

Så fort vi er ute av huset roer han seg. Han liker susen fra bilene og den friske luften tror jeg. Bevegelsene og varmen fra mamma gjør sovemiljøet komplett, og han sovner som en stein. Etter at han har sovnet så går jeg som regel rundt i minst en halvtime til, slik at jeg er sikker på at han sover ordentlig dypt, før jeg drar hjem og legge ham i sengen. 
Dropper jeg kveldsturen, ender det med at han hyler og vrir seg i armene mine i flere timer helt til han sovner av utmattelse. Jeg trenger vel ikke å forklare hvorfor jeg foretrekker å vandre gatelangs.

Kveldsturene har lenge vært det eneste som har fungert for å få Lillebror til å sovne på kvelden uten å skrike i timesvis først.
Men det var før han ble kjent med denne:

Say hello to my little friend...
 Støvsuging: 
Jeg oppdaget helt tilfeldig at Lillebror roer seg øyeblikkelig når jeg begynner å støvsuge. Det funker nesten alltid -forutsatt at jeg har ham bundet på meg, og tar en skikkelig runde på gulvet med Siemensen. 

Til og med i dag ettermiddag, da det boblet og kokte i magen hans, og han ble helt stiv og hylte så han ble rød i ansiktet, (og mammahjertet gikk i tusen biter) så roet han seg innen tre sekunder etter at jeg begynte å støvsuge! Den perfekte kombinasjonen av støvsugersus og bevegelse hadde en slags magisk virkning...
På med støvsugern....

Et par sekunder senere...
Helt slått ut av støvsugern: WHAT is this black magic?!

Babyen sovner og gulvet blir rene. Perfekt vinn-vinn situasjon. Husmoren fryder seg!...eeeller ikke. Det hadde kanskje vært praktisk hvis ikke det hadde vært for at gulvet mitt ser slik ut:

 Hvit Støy: 
Det er visst et kjent fenomen det at babyer blir rolige av "white noise" eller hvit støy. Den monotone susen minner om lydene som babyen hørte i mors liv, og det funker faktisk så godt for så mange babyer, at det finnes haugevis av filer på youtube med hvit støy av alle slag. Tar du en titt på kommentarfeltet under videoene, ser man fort at dette er noe som fungerer for mange... 

Så for oss som ikke er superhusmødre som makter å støvsuge hver bidige kveld, så kan kanskje en lydfil med beroligende støy for babyen være en løsning? Her finner du "womb sounds" som Lillebror foretrekker. -lyder fra livmoren. Og for de mer kresne finnes det et stort utvalg av støvsugerlyder, hårfønerlyder, lyden av havet og dusjelyd! Og for dem som vil ha sovestøy tilgjengelig til en hver tid, så finnes det til og med mp3-filer på itunes, klare til å lastes ned.
Nå skal det sies at disse lydfilene KUN fungerer for oss hvis jeg bærer Lillebror samtidig, så jeg kunne nesten likegodt bare tatt og støvsuget hele leiligheten hver dag...Nesten. 


 Kolikk-grepet: 
Mange babyer liker å bli bært i mageleie, eller kolikk-grepet, som det kalles. Løft babyen og hold han/henne inn mot siden av din kropp. Legg den ene armen under babyen, slik at hodet til barnet ligger på armen din oppe ved albueleddet, underarmen din er plassert under brystet til babyen, og håndflaten mellom bena hans. Den andre hånden legger du forsiktig på ryggen til babyen mellom skulderbladene for å stabilisere vekten. Husk å holde babyen tett intil din egen kropp slik at du har bedre kontroll på grepet.

Dette funker på Lillebror, men ikke særlig lenge. Pappaen bruker ofte dette grepet når han holder en urolig gutt mens jeg får på meg bæretøyet.

 Vibrering: 
Et annet tilfelle av tilfeldig oppdagelse: Vi har et lite bad, så vi bruker vaskemaskinen som står der inne som stellebord med stellematte på. En gang bare måtte jeg nødt til å skifte en katastrofebleie på Lillebror akkurat mens vaskemaskinen sentrifugerte. Jeg trodde han kom til å få sjokk, men nei du. Fyren sovnet på den vibrerende maskinen...
Bare vask tøy og støvsug gulv du mamma, så sover jeg i mens...

I skrivende stund står jeg med Lillebror i meitaien på magen, womb sounds på full guffe, og gjør knebøy i sakte tempo. Det ser ut til å fungere fint. Han sover søtt og jeg får smekre sommerlår. Vinn-vinn liksom...


Har du brukt noen av disse triksene på din baby? Hvilket hjalp best?
Hvilke andre triks kan du for å roe en hysterisk baby?


27 kommentarer:

  1. Kiropraktor...........L

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok mange som får hjelp av kiropraktor ja, og jeg har lyst til å prøve det men har ikke funnet noen (som har erfaring med kolikkbabyer) som har ledig time før langt ut på sommeren... Men akkurat nå så funker triksene over såpass godt at han gråter ikke halvparten så mye som før hvis vi gjør alt det overnevnte.

      Slett
  2. Vår gutt hadde ikke kollikk, men det viste seg at han ikke tålte at jeg drakk melk. Det som funket best for oss var knebøy! God trening det ja ;) Husker også at litt massasje på magen hjelp. God bedring! Hilsen Kine

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tenkte på det med melk, så jeg prøvde å kutte det ut i noen dager, men det virket ikke som det forandret noe. Hvor lenge gikk det før du merket endrin etter at du slutta med melk?

      Slett
  3. Hei! Vi har en liten en på 2,5mnd som har hatt mye vondt i magen. Ikke de klassiske kolikkanfallene på kveldstid, mere generelt utilpass. De første 6 ukene gikk det kun i spise-sove-gråteanfall-spise-sove-gråteanfall, repetert hver 2. time hele dagen.. Han var altså aldri våken uten å skrike eller spise. Eneste måten å få han til å sove litt lenger på var å gå med vogn (kontinuerlig bevegelse) eller bæresele/sjal. Knebøy og hårføner var også til noe hjelp, men det eneste som virkelig roet han ned var mer pupp..som førte til at gutten sprengte alle vektkurver :)

    Ting ble merkbart bedre når jeg kuttet all morsom mat. Innførte et kosthold bestående av kun rent kjøtt og fisk, hjemmebakt brød (uten melk) og utvalgte "trygge" grønnsaker. Jeg vet ennå ikke hva han reagerte på, men er i gang med å innføre ulike ingredienser. Jeg mistenker at løk, hvitløk og chili var synderen her, men hvem vet? Kan jo være at han vokste det av seg samtidig med at han ble bedre.. Uansett er det verdt å forsøke!

    Kiropraktor og manuellterapeut fikk vi ikke noe utbytte av. Har inntrykk av at det funker for barn som har skjeve nakker osv, det kan jo også utløse gråting.

    Om lillebror liker sjalet kan det hende at swaddling er tingen for dere.. Miracle blanket har vært gull verdt her, og har gitt oss mye lengre og roligere netter!

    Masse lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar!

      Ja han er ofte ganske utilpass på dagtid også og kan få sånne gråteanfall et par ganger ila dagen. Men det er fortsatt kvelden som er verst. I dag reddet støvsugeren meg da:P Så han sovnet uten så mye hyl i kveld:) Det er jo ingen permanent løsning, men det føles godt å kunne gjøre *noe* i det minste.

      Uff... den maten ja.. Jeg lurer på om det må bli neste.. -å kutte ut alt av melkeprodukter f.eks. Det er bare så utrolig vanskelig siden mitt normale kosthold baserer seg på LCHF, og det innebærer mye melkeprodukter pga fett og proteiner. Så det blir en sinnsyk utfordring hvis jeg skal begi meg ut på det. Knekkebrød med skinke og kylling og brokkoli 7 dager i uken..? hurraa :P

      En ting som er veldig rart, er at både barnelegen, jordmoren min og osteopaten mente at i følge deres erfaringer med hundrevis av mødre og babyer, forårsaker mors kosthold IKKE kolikk. Det var visst en myte i følge dem. ??
      Jeg som har vokst opp i Norge hvor det nærmest er en uskreven regel at man IKKE spiser løk og jordbær når man ammer, syns det var helt merkelig at de mente det ikke hadde sammenheng.
      Noen som vet om det finnes noe forskning på dette??

      Swaddling er bra ja:) Vi har ikke noe spesielt egnet teppe til dette, men jeg pleier å svøpe ham med babyteppe når han sover i sengen.

      Slett
    2. Kolikk er jo ikke permanent, så kanskje støvsugeren redder dere til det går over av seg selv?

      At barn kan få (forbigående) vondt i magen av maten mor spiser tror jeg er ganske ukontroversielt - selv om selve kostholdsrådene visstnok varierer fra land til land!. Men forbigående luftsmerter er jo ikke det samme som kolikk, nødvendigvis. Og når jeg tenker på det virker det jo rart at morgenkaffen din skal føre til hyleanfall hver kveld. Hvor lenge er egentlig koffeinen i kroppen?

      Da er det kanskje noe annet med matvarer man spiser hele tiden, og melk er jo en slik synder.. Gro Nylander har visstnok sagt at 25% av kolikkbarna ble helt bra når mor kuttet melk. Det var en fryktelig bøyg for min del å kutte melk, særlig melk i kaffen og smør på brødskiva. Og det blir plutselig en ny utfordring å få i seg nok fett. Men det kostholdet jeg har endt opp med nå er faktisk ganske så LCHF.. Grovt brød til frokost og lunsj (det er vel lov?) og ulike grønnsaksformer med kjøtt eller fisk til til middag. Og så kan man jo innføre majones som en av de første matvarene. I Berlin finnes det sikkert masse melkefri alternativmat!

      Helsestasjonen sa jeg måtte holde ut 2 uker før jeg kunne være sikker på at dietten virket..
      Lykke til!

      Slett
  4. Tror du må holde på med no melk noen dager før du merker endring. Altså en ukes tid ca. Husk at d er melk i mye.

    SvarSlett
  5. Oh yeah, been there, done that.. Nevnte ting i en tidligere kommentar som funket for oss. Det går heldigvis over, selv om det er en fattig trøst mens det står på. Det høres ut som dere gjør hva dere kan, så dere kommer dere gjennom det :) hadde noen av jentene dine kolikk? Heldigvis er alt glemt når de små kommer med sine skjønne smil og ikke minst herlige latter ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lillejenta hadde en periode mellom da hun var 3 og 12 uker gammel hvor hun skrek mye ja. :/ Men så fikk vi hjelp av osteopat og hun ble mye bedre etter det. Veldig leit at ikke Lillebror ser ut til å ha blitt særlig mye bedre etter sin behandling hos osteopat.

      Slett
  6. Foresten så hjalp det veldig å kutte ut kaffe, løk, krydder, tja, bortimot alt som smakte.. Mange hjelper det med å kutte ut alle melkeprodukter i kosten. Men det vet du sikkert fra før av. Det ble hvertfall mye naturell svinebiff med ris og grønnsaker de tre første månedene. Og knekkebrød med leverpostei og amme te. Og minifom til lille. Mye bæring og trilling og kjøring og synging. Min likte også veldig godt sentrifugeringa på vaskemaskina og støvsugeren. Og å se på en plante vi har hengende i taket faktisk ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. uff ja det er flere som mener at det er maten jeg spiser som er synderen. Føler meg jo helt kriminell når jeg tenker på at det kan være noe jeg gjør som forårsaker smertene hans :/ Må nok prøve å kutte en del matvarer ja. Men den kaffen blir EKSTREMT hard å kutte. Den ene koppen pr dag som jeg har drukket i det siste har liksom vært det som har holdt meg fra å gå fra vettet mtp søvnighet... hoho, dette blir spennende :P

      Slett
    2. Jeg fikk også kjempedårlig samvittighet av å tenke på at det kunne være min skyld at lille hadde så vondt, men det går jo egentlig ikke an å gå slik.. Jeg fant etter hvert ut at jeg kunne drikke kaffe hvis jeg hadde en melkeskvett i (heldigvis). De er nå så forskjellige de små at man må bare prøve seg frem desverre.

      Slett
  7. Uffameg, synes fryktelig synd på dere alle sammen, alle fem. Lillegutt hadde ikke kolikk, men hadde mye luft i magen og mye vondt uten skriking. Fant aldri ut om det var maten jeg spiste eller generelt umodne tarmer hos han, men synes magemassasje hjalp litt (det forutsatte at han ikke skrek så mye at magen var steinhard). Ellers finnes det en masse skriverier om at rhoibushte uten smakstilsetting skal kunne hjelpe, den er visst veldig næringsrik og bra for både mor og barn. Usikker på om det er vitenskapelig bekreftet.

    En venninne var veldig fornøyd med fotsoneterapi på sitt barn, men tror han "bare" hadde forstoppelse, ikke kolikk. Hun merka i hvert fall bedring under første behandling (i form av skiftbehov for både sønn og mor...). Det kan jo være verdt et forsøk.

    Lykke til :)

    SvarSlett
  8. Naprapat! - Det var redningen for oss. Helt fantastisk. Hun hadde egene kurs for oss med babyer med kolikk, er vist flere av de som har det. Det gjorde underverker. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, hva gjør en Naprapat? :)

      Slett
    2. http://www.dinnaprapat.no/index.php/babymassasje Det var hos henne vi var og kolikkmassasjen passet som smurt for frøkna vår. :)

      Slett
  9. Vet man alltid at et barn som skriker slik faktisk har vondt i magen, eller kan det være andre ting som stiv nakke/skuldre eller andre ømme ledd som en kiropraktor kunne ha hjulpet med. Jeg bare spør etter for få år siden å ha bivånet, på sidelinjen, et barn som holdt på å ta livet av sin mor. Hun var på sykehuset flere ganger. Bl.a. kom de frem til at hun hadde en dårlig lukkemuskel i svelget som skapte mye problemer. I tillegg til en trøblete, svært tøff, fødsel for mor. :-)
    Kan det være noe sånt her og? Stive ledd og ømme muskler som plager en liten mann. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det vet man nok ikke alltid. Helt enig med deg at babyen bør sjekkes for andre ting, og det har vi jo gjort. Han har blitt undersøkt av både barnelege og osteopat pga skrikingen, og de har ikke funnet noe annet enn at han er litt stiv i den ene siden av ryggen, men det var visst ikke så dramatisk at hun trodde ikke det var det som forårsaket skrikeanfallene. Begge to hørte hvordan det bobler HØYT i fra magen hans, så de var enige om at det mest sannsynlig er luftsmerter han har. Han roer seg jo som regel når han har fått ut luften, så jeg tror de har rett.

      Slett
  10. Har dere forsøkt windi? Eller fiseventilen som vi kalte det? Helt fantastisk liten sak som hjelper de små med umodne tarmer til å lette på lufttrykket. Windi.nu heter siden - har aldri sett det i Norge, men ble tipset av en svensk venninne.... Lykke til - det er tungt mens det står på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, genialt! Var nettopp inne på nettstedet og så, skal jammen meg prøve å få tak i en pakke! Har hørt om en barnelege som hjalp mange kollikkbabyer ved å utføre et enkelt "inngrep" rett og slett med lillefingeren like innenfor analåpningen, absolutt ikke til å forsøke på egenhånd altså!!, men tenker at dette må jo være litt i samme gata - at problemet kanskje kan henge sammen med en slags feil i lukkemuskelen..? Uansett, vi sliter selv og skal virkelig prøve dette!
      Hilsen annen kollikkmamma :-)

      Slett
    2. Hørtes ut som om legen og windi gjør det samme ja! Var som å slippe luften ut av ballong hver gang vi brukte den - rett og slett magi :)

      Slett
  11. Jeg har slitt endel med kollikksmerter selv, og skjønner godt at de små skriker for det er VONDT! Et råd jeg fikk av legen min som hjelper mens det står på, er å ligge i fosterstilling med beina godt trukket opp, og varmeflaske mot magen samtidig. Dette får virkelig fart på systemet og det kommer alltid masse luft da.

    Har prøvd dette trikset på mine små også, da mens de ligger avkledt på stellebordet og på rygg. Bruker en liten varmepute mot magen og dytter forsiktig knærne opp mot brystet deres. Synes dette gir godt resultat, men nå har ikke mine hatt kronisk kollikk altså, bare magevondt når jeg har spist noe spesielt (3 av mine 5 reagerte på melk). Forresten så lukta det skikkelig råttent både av promp og bæsj hos de som reagerte på melk når jeg hadde spist noe med melk i. Har hørt at dette er vanlig for melkeallergikere, noe å tenke på dersom du lurer på om lillebror kan være sensitiv mot nettopp melk?
    Klem og god bedring!

    SvarSlett
  12. Min bebi har ikke kolikk! men det er fine råd du kommer med! Håper de også hjelper noen andre som har barn med kolikk! Som de har hjulpet dere med bebi ;)

    SvarSlett
  13. Støvsuger funker bra, og det samme gjør kjøkkenvifte :-D

    SvarSlett
  14. Vi fryktet kolikk en periode, men så droppet jeg ALT av meieriprodukter og vips sov han!

    SvarSlett
  15. Når eldstegutten hadde kolikk (han hadde det ekstremt - skrek 12 timer i strekk daglig fra 18-06 HVER dag i 4 mnd..) så brukte vi bæresjal hele tiden! Hadde en cd vi fikk fra helsestasjonen med beroligende lyder. (ala fra livmor osv) Vi brukte også kolikkgrepet. Jeg måtte kutte ut alle melkeprodukter (dette hjalp litt, men kolikken forsvant ikke for det) og så gikk vi til en manuellterapeut som er spesialist på spedbarn og fotsoneterapi. Etter 4 mnd ble han bedre, så behandlingen hjalp, men det tok tid.

    Nenne :)

    SvarSlett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...