9. mai 2013

14 BERLIN FAVORITES: Kiezkind barnecafé

Berlin med barn

Kiezkind, eller (løst oversatt) Naboungen,  er en unik barnecafé i Berlin. Dette stedet er en livredder for meg på dager hvor jeg bare ikke orker å henge hjemme og leke personlig klatrestativ for barna. Kiezkind er et supert sted på sure og regntunge innedager. Her kan de voksne nemlig kose seg med
kaffekoppen og laptopen (gratis trådløst nett!) mens de små herjer i sandkassen, som forøvrig befinner seg innendørs. Genialt!

Stedet passer nok best for barn i alderen 1-6 år, men jeg har ofte sett krabbende babyer og store skolebarn som koser seg like mye som resten av gjengen i sandkassa.
Ja, du bør forvente en del sand i skoen, håret og vel, -der sola ikke skinner...MEN jeg syns det er så verdt det når barna leker lykkelig for seg selv, mens jeg kan sitte i ro og mak og surfe etter fullstendig ufornuftige ting på ebay.
Aktiviteter for barn i Berlin


Det er ikke bare på innedager man kan hygge seg på Kiezkind. Caféen har nemlig et stort uteområde, og her kan man låne trehjulsykler, bobbycars, sparkesykler ol. helt gratis! Uteområdet har også en stor plen hvor du finner minitrampoliner og mini badebasseng i sommermånedene. Jentene våre kan plaske i vannet og rulle seg i gjørma i mangfoldige timer uten at de gidder å mase på oss. Deilig! Vi voksne ligger som regel slengt på et picknickteppe på gresset og later som vi leser en viktig bok, eller sitter og sløver i skyggen ved bordene under trærne med en iste og snakker om superviktige voksenting. (Les: sladder på facebook og twitter).
Ferie med barn  i Berlin


Et stort pluss er at stedet er inngjerdet, så med mindre ungen din har fått dreisen på dørhåndtak, så kan du være rimelig sikker på at de holder seg i nærheten mens du snorker i sola.

Ferie med barn i berlin sommer


Blir du sulten er det ingen grunn til å dra hjem, for Kiezkind har et fristende utvalg av sandwicher, suppe, calzone, boller, kaker, kjeks, barnemat på glass, frukt, pølser, is og mye mer. Du kan altså likegodt planlegge å bli her hele dagen og droppe den turen i dyreparken. Det finns nok av duer og spurver her.

På veggen inne ved disken, henger det ultimate suveniret: barneklær av Kiezkind sitt eget merke. Kiezkind selger også andre barneklær og håndlagde totebags fra utvalgte Berlin-designere.

Kiezkind fungerer også som et slags aktivitetssenter fra mars til oktober måned. Man kan blandt annet være med på barnekino (Storejenta var og så Pippi for noen uker siden), teaterforestillinger, (En Midtsommernattsdrøm vises 1.juni!) barnedisco og diverse workshops for smårollinger. Kiezkind arrangerer også Barneloppemarked en gang i måneden, og det må du ikke gå glipp av hvis du er i byen! Neste loppemarked arrangeres den 26.mai. 

Jeg digger dette stedet fordi det er uhøytidelig og ting gjort på barnas premisser. Her er det lov til å grise og bråke. Samtidig så er caféen et sosialt sted som fører foreldre sammen og gir barna mulighet til å utfolde seg. Det er hit vi drar med folk hvis vi plutselig får besøk når leiligheten ser ut som et katastrofeområde. Kiezkind er en stor Berlin-favoritt i min bok! 

...og hvorfor ikke Norge har flere barnecaféer, det begriper jeg ikke!

For mer info om Kiezkind, besøk dem på nettet:



Kunne du tenkt deg å reise til Berlin med barn?
Evt. hvilke andre storbyer er fine for familieferier?


14 kommentarer:

  1. Åh denne cafen ser bare helt FANTASTISK ut! Her i Bergen har vi en eneste ussel cafe med lekerom. Da det ble ulovlig med røykerom gjorde de nemlig rommet om til lekerom, der er det noen få myke klosser barna kan herje litt med. Skulle gjerne hatt flere!

    SvarSlett
    Svar
    1. men så lurt av dem da å lage lekerom. Tipper det er populært :) Det skulle flere gjort!

      Slett
  2. Oi! Så spennende! Har aldri hørt om slike steder før.. Skal iallefall tipse alle småbarnsforeldre jeg kjenner om dette stedet, og så skal jeg lagre det i minnet til jeg selv får barn en gang :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes mange barnecaféer her i byen :) Helt utrolig bra tilbud!

      Slett
  3. Oh my! Dette virker for godt til å være sant!! HVORFOR finnes det ikke slike kafeer i Norge?? I Ålesund har vi ikke noe sånt, bare et lekeland med pinnstive priser...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant. Jeg fatter ikke hvorfor det ikke finnes slike steder i Norge. BEGRIPER det rett og slett ikke. Det ville jo blitt suuuuperpoppis!

      Ugh.. lekeland. Ok, ungene syns det er kult, men jeg får helt overdose av inntrykk jeg. Liker best sånne små steder :)

      Slett
  4. Bra tips til Berlinturen vår til sommeren. Skal dit sammen med mine tre barn (4, 6 + 8). Vi har vært i B noen ganger da faren min bor der. De kjempefine og store lekeplassene rundt omkring er veldig populære, og så skal vi i Dyreparken. Er d noe annet du kan anbefale (sikkert mye, men noe som er litt spesielt?)? Kjempebra blogg du har, du skriver på en god måte om alle de utfordringene vi småbarnsmødre kan ha - og med humor og alvor:) det er godt å lese det du skriver, om ikke å måtte gjøre alt "perfekt" og hva som liksom betyr noe. Det er mange nok blogger som fremstiller alt så perfekt og glansbildeaktig - slik er jo egentlig ikke livet... Små, gode øyeblikk og tilstedeværelse for ungene er viktigere enn cupcakes og tipptopp stylet hus. Hehe, nå tok jeg litt av, men liker som sagt bloggen din og det synet det virker som du har på famileliv og sånn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne :) Tusen takk for kjempefin kommentar, det betyr mye for meg.
      Godt å høre at dere som leser forstår intensjonen med bloggen:)

      Ja Kiezkind blir nok artig, i allefall for de yngste. :) Det finnes en HAUG av barnecaféer i Berlin. De av dem som har sånn klatrerom med ballbad osv er kanskje gøyest for store barn. Café Ballon i Bötzowstrasse f.eks.

      Ellers så ville jeg kanskje gått på strandbad hvis været er fint. Strandbad er flere små innsjøer i Berlin med sandstrand og kiosker.

      kos dere på tur!

      Slett
  5. åååå sjalu på det tilbudet!! det skulle vi hatt i byen her også ( hamar) men vi har lekeland da. men kunne likt en sånn cafe altså ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja syns det er dårlig at ikke det finnes flere slike i Norge. Hvorfor? Man kunne sikkert blitt rik på det!

      Slett
  6. Hvorfor har de ikke slik i norge å, ja? Noe så genialt. Tenker at de er høyt elska av mange småbarnsforeldre :D Definitivt innom der om vi skal til Berlin med lille B i fremtiden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, som jeg sa... man kunne sikkert tjent godt på barnecaféer i Norge, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det nesten ikke eksisterer. Det må noen gjøre noe med!

      Slett
  7. For en et fantastisk sted, må jo være mitt i blinken for småbarnsforeldre. Også vil jeg gjerne skryte litt av deg og bloggen din. Du skriver inmari godt også er du så utrolig flink der du har fått 3 barn så tett, det står det jammen respekt av. Hurra for deg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk kjære deg. Det varmer!

      Slett

Kommentarer på tyskertosa vil ikke bli besvart. Jeg har fått ny blogg og flyttet til www.mammalivet.com. Der finnes også alle gamle innlegg og mange nye. Vi ses!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...